× Dashboard Helpdesk Inloggen

Chatberichten

Werkt dit?
Thijs van den Berg (IenW) 2020-11-05 13:30:57


ja
Nancy Kabalt (Formule E-team) 2020-11-05 13:31:08


Heel fijn! :)
Thijs van den Berg (IenW) 2020-11-05 13:31:17


zeker.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:31:18


Ka prima
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 13:31:22


Wie weet.
Mark Renne (GR Omnibuzz ) 2020-11-05 13:31:22


Haha
Hiltjo Carp (Champillion) 2020-11-05 13:31:32


ja thijs :-)
Esther Knabben (RHDHV) 2020-11-05 13:31:33


Goedemiddag iedereen, namens Jordy Vrugt, voorzitter Platform Autogas
Jordy Vrugt (Platform Autogas) 2020-11-05 13:31:41


Heej, Esther!
Thijs van den Berg (IenW) 2020-11-05 13:31:55


Goedemiddag, allemaal.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:32:14


Goedemiddag
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 13:32:29


Goedemiddag, allemaal!
Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl / ICBF) 2020-11-05 13:32:31


Omnibuzz, vraagafhankelijk doelgroepenvervoer Limburg, ook present. Mark Renne
Mark Renne (GR Omnibuzz ) 2020-11-05 13:32:35


Goedemiddag allemaal
Nick de Bree (ABN AMRO) 2020-11-05 13:32:37


Is er wel geluid?
Rob Smit (RVO) 2020-11-05 13:32:41


Hoi Esther!
Pieter Prins (Royal HaskoningDHV) 2020-11-05 13:32:47


Hi Thijs :-)
Esther van der Sluis (Ministerie Infrastructuur en Waterstaat) 2020-11-05 13:32:52


Goede middag allemaal!
Hülya Oudeman (Gemeente Rotterdam) 2020-11-05 13:32:53


Zekers
Bas Krijgsheld (Provincie Groningen) 2020-11-05 13:32:58


Ha Pieter!
Esther van Garderen (Fietsersbond Nederland) 2020-11-05 13:32:58


Goedemiddag allen!
Marise Bezema (NS Stations) 2020-11-05 13:33:14


Ik heb geen geluid
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 13:33:17


Hallo Allemaal, Jaco Harmsma Staatsbosbeheer
Jaco Harmsma (Staatsbosbeheer) 2020-11-05 13:33:20


Goedemiddag! EVConsult, uw adviseur op het gebied van zero-emissie vervoer, ook aanwezig.
Ruud van Sloten (EVConsult) 2020-11-05 13:33:35


@robsmit Je moet jezelf 'unmuten'
Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl / ICBF) 2020-11-05 13:33:39


Fietsen moeten toch in fietsenstallingen en niet in het straat tegen de winkels ?
Dick Hulsebosch (Haarlemmermeers Ondernemers Platform) 2020-11-05 13:34:03


Links van het tandwieltje kan je het geluid regelen
Leonie Kaspers (OrangeGas) 2020-11-05 13:34:12


Goedemiddag allemaal, Ana Alanis- The Future Mobility Network
Ana Alanis (The Future Mobility Network) 2020-11-05 13:34:23


Goedemiddag namens OrangeGas, duurzame brandstofleverancier
Leonie Kaspers (OrangeGas) 2020-11-05 13:34:54


Goedemiddag, Arie Vijfhuizen van provincie Utrecht hier!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:34:59


Goedemiddag allemaal, Jesse Stuiver Sycada / DriveTag aanwezig...
Jesse Stuiver (Sycada / DriveTag) 2020-11-05 13:35:12


Goedenmiddag allemaal vanuit Stichting Green Award
Jan Fransen (Stichting Green Award) 2020-11-05 13:35:21


Goedemiddag, Corinne Poort, MRA-Elektrisch :)
Corinne Poort (MRA-Elektrisch) 2020-11-05 13:35:26


Goeiemiddag allemaal, Vincent Joanknecht van APPM ook aanwezig!
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 13:35:51


wat is de code
Steven Meerburg (Provincie Zeeland) 2020-11-05 13:36:09


geef de code svp nog eens
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:36:20


Het Formule E-team is er ook!
Nancy Kabalt (Formule E-team) 2020-11-05 13:36:27


wat is de code van mentimeter
Paul Kleyweg (DLG Logistics) 2020-11-05 13:36:32


Goedemiddag, Wiebe hier, duurzame avonturier ook aanwezig.
Wiebe Wakker (Plug Me In) 2020-11-05 13:36:33


7098559
Marco van Aalst (Belastingdienst) 2020-11-05 13:36:33


7098559
Richard Hovinga (IenW) 2020-11-05 13:36:34


7098559
Nick de Bree (ABN AMRO) 2020-11-05 13:36:35


Dag allemaal Jocelyn Kemker Bureau voor fietsstimulering triple Joy kijkt ook gezellig mee :-)
Jocelyn Kemker Kemker - de Kruif (Bureau voor fietsstimulering triple Joy) 2020-11-05 13:36:59


7098559
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 13:37:01


thnx
Steven Meerburg (Provincie Zeeland) 2020-11-05 13:37:01


Goedemiddag, Wouter van der Laak , WaterstofNet.
Wouter van der Laak (Waterstofnet) 2020-11-05 13:37:03


code 70 98 559
Esther Knabben (RHDHV) 2020-11-05 13:37:03


Ik heb de link naar mentimeter even gemist.
Mark Renne (GR Omnibuzz ) 2020-11-05 13:37:04


Ook namens gemeente Rotterdam, welkom allemaal!
Hülya Oudeman (Gemeente Rotterdam) 2020-11-05 13:37:06


Goedemiddag allen,
Stefan van der Spek (Hyzon Motors Europe B.V. ) 2020-11-05 13:37:23


En de Fietsersbond natuurlijk! Hoe kan het ook anders.
Esther van Garderen (Fietsersbond Nederland) 2020-11-05 13:37:33


www.menti.com
Esther Knabben (RHDHV) 2020-11-05 13:37:34


goedemiddag allemaal
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 13:37:36


Vragen voor de staatssecretaris en haar gasten kunnen op de chat gesteld worden.
Niels Achterberg (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) 2020-11-05 13:37:43


Jaap van Tiggelen | Min IenW aanwezig
Jaap van Tiggelen (IenW) 2020-11-05 13:37:44


Goedemiddag allemaal! Rens Baltus (Berenschot)
Rens Baltus (Berenschot) 2020-11-05 13:37:50


Mag het licht aan?
E Paulides (X) 2020-11-05 13:37:52


Hai E
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:37:53


Geen kennisinstellingen als optie...
Sophie Buchel (DRIFT) 2020-11-05 13:37:53


Hai Esther
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:38:10


Goedemiddag allemaal! Damien - van TwynstraGudde (afd. Duurzame Mobiliteit)
Damien Wolters (TwynstraGudde) 2020-11-05 13:38:16


Hallootjes :) Emmy van: Avy - Drones for good hier
Emmy Huiskamp (Avy) 2020-11-05 13:38:16


7098559 om in te loggen in menti
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:38:22


Goedemiddag vriendjes en vriendinnetjes, leuk dat jullie er zijn ;)
Thomas Reitsma (Evofenedex) 2020-11-05 13:38:23


En ook geen Overig
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 13:38:47


Menti werkt niet zo goed
Jochem Beunderman (Vereniging DOET) 2020-11-05 13:38:48


Goedemiddag, Marina van Helvoort (VER) aanwezig
Marina van Helvoort (VER) 2020-11-05 13:39:01


Is inderdaad donker beeld
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:39:01


Je kunt je dure fiets niet veilig voor de deur parkeren ik zie mogelijkheden @Esther :-) @Jos
Jocelyn Kemker Kemker - de Kruif (Bureau voor fietsstimulering triple Joy) 2020-11-05 13:39:28


Ik heb straks een vraag: is het geen misvatting dat een subsidie die supersnel is uitgeput, daardoor erg succesvol is? betekent het niet simpelweg dat er te weinig budget voor is?
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:39:42


goedemiddag E-Trucks Europe meld zich
John van Roon (E-Trucks Europe) 2020-11-05 13:39:53


Aircraft Owners and Pilots association is aanwezig.
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 13:39:55


De kans op extra geld voor de fiets!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:39:57


Goedemiddag allen
Julian Mensies (Evofenedex) 2020-11-05 13:40:06


Eens Julia!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:40:16


Goedemiddag allen, Pieter Looijestijn van MRA-Elektrisch aanwezig
Pieter Looijestijn (MRA-Elektrisch) 2020-11-05 13:40:29


Goede vraag @julia Williams
Jochem Beunderman (Vereniging DOET) 2020-11-05 13:40:29


@Jocelyn Klopt!
Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl / ICBF) 2020-11-05 13:40:35


Meer stimulering elektrische auto is goed plan, goed voor de sector en het milieu.
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 13:40:54


En: zijn er al doorrekeningen gemaakt van het feitelijk te verwachten effect van de overgangsregeling voor de zero-emissie zones?
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:41:01


Dat ging niet goed denk ik
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:41:35


Heeft u tips over hoe we het onderwerp duurzame mobiliteit nog beter op de politieke agenda kunnen krijgen? Ik merk dat vooral op lokaal niveau dit nog wel wat aandacht vergt. Groeten Annemiek
Annemiek van de Weerd (Noord-Holland) 2020-11-05 13:41:40


zeker. en voor reductie klimaatimpact zijn ook hernieuwbare brandstoffen nodig
Loes Knotter (PLatform Duurzame Biobrandstoffen) 2020-11-05 13:41:44


Goedemiddag allen! Maurice van Mountox.com
Maurice van der Ende (Mountox) 2020-11-05 13:41:52


@Julia Williams: goed punt, het betekent in ieder geval dat het instrument aansluit bij de behoefte. Het succes van het instrument hangt ook af van de totale impact. In dit geval zou je kunnen stellen dat met een groter budget de impact groter zou zijn (omdat het aansluit bij de behoefte).
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 13:42:01


@Vincent, dank voor deze reactie.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:42:56


Hoeveel procent van de postpakketten worden er op dit moment door PostNL zero emissie bezorgd?
Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl / ICBF) 2020-11-05 13:43:12


Anna, waarom PostNL niet in 40 steden uitstootvrij in 2025?
Bas Dijkhuizen (Vakmedianet/Logistiek.nl) 2020-11-05 13:43:18


Er is zeker behoefte aan met budget voor aanschaf elektrische auto's, echter ook voor het goedkoper maken van elektrische auto's. Ik kan er echt geen een betalen!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:43:21


Hoi Julia, op jouw vraag: Sterker nog. Onze (FIER) internationale analyses tonen aan dat een stop-and-go beleid bij de beschikbaarheid van subsidies en de onzekerheid daaromtrent, funest is voor de uptake van EV-aankopen. Kopers ervaren onzekerheid, gaan aankopen uitstellen etc, Groet, Harm Weken FIER
Harm Weken (FIER bv) 2020-11-05 13:43:29


Onze volgende auto wordt waarschijnlijk een elektrische deelauto..
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:44:51


@ Annemiek van Weerd kijk of je aan kunt sluiten op de omgevingsvisie in je gemeente. Hier speelt mobiliteit een rol van betekenis is.
Jocelyn Kemker Kemker - de Kruif (Bureau voor fietsstimulering triple Joy) 2020-11-05 13:44:59


PostNL: kom maar door met die elektrische bestelbusjes!
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 13:45:05


Ik zou graag aan de Stas willen vragen of zij bereid is te bewerkstelligen dat subsidieregelingen die blijken aan te sluiten bj een actuele behoefte, van meer budget te voorzien?
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:45:42


@Harm: goede aanvulling. Een transitie zoals die naar duurzame mobiliteit brengt veel onzekerheid met zich mee, omdat oude 'spelregels' niet meer op gaan, en nieuwe nog niet uitgekristalliseerd zijn. Duidelijkheid bieden is daarmee een belangrijk aandachtspunt.
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 13:45:45


of (elektrische) fietskoerier natuurlijk!
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 13:45:58


Is deze sessie later terug te zien?
Jordy Vrugt (Platform Autogas) 2020-11-05 13:46:12


Hoi Julia en Jos, hoe mooi zou het zijn als een gebruiker van een elektrische deelauto ook gebruik kan maken van een stimuleringsregeling in plaats van een aanschafsubsidie voor een persoon, een gezin, die een auto gebruikt. Liever 10 mensen met een EV inspireren.
Johan Janse (Buurauto) 2020-11-05 13:46:29


Mooi initiatief van PostNL. Willen zij regelgeving van de overheid?
Yvette van Doorn (Reisbalans) 2020-11-05 13:47:26


Duurzaamheid, leefbaarheid, bereikbaarheid kan je ook allemaal meenemen in de regionale mobiliteitsprogrammas
Carolin Röther (VNG) 2020-11-05 13:47:40


In coronatijd is een deelauto best spannend! Daarnaast hebben vele mensen gewoon een eigen auto nodig voor werk, mantelzorg enz.
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:47:49


@Johan, dat vind ik een heel goede suggestie. Ik vraag me af of dat impliciet trouwens niet al gebeurt. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:47:55


Vraag voor de staatssecretaris: De Metropoolregio Amsterdam krijgt een campus voor innovatie in stadslogistiek. De City Logistics Innovation Campus, kortweg CLIC, wordt een broedplaats voor alles wat te maken heeft met vernieuwingen voor de bevoorrading van steden. Wat vindt de staatssecretaris van dit project en vindt u het niet jammer dat dit initiatief niet landelijk is?
Bas Dijkhuizen (Vakmedianet/Logistiek.nl) 2020-11-05 13:48:10


Pilot cargobike (in Groningen) werkt goed
Wilko Huyink (Groningen Bereikbaar) 2020-11-05 13:48:18


Ik ben ook benieuwd naar de vraag van Julia aan de Stas. Daarbij ook mogelijkheden om regelingen uit te breiden naar sectoren die nu nog niet in aanmerking komen (bijvoorbeeld taxi's, aannemers etc.) aangezien zij bedrijfsmatig ipv als particulier een voertuig aanschaffen
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 13:48:36


Wij haken graag aan met mobiliteitshubs en last-mile ontwikkelingen. Wij hebben diverse elektrische 25/45 km uur scooters met wisselbare batterijen. Neem gerust contact op. We zijn in diverse landelijke en stedelijke regio's nu bezig. karin@ridersvision.eu
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 13:48:43


@ Julia, nee dat voorstel is wel gedaan in aanloop naar het klimaatakkoord, maar niet gehonoreerd.
Johan Janse (Buurauto) 2020-11-05 13:49:19


Subsidie voor elektrische voortstuwing binnenvaart schepen kan een positief effect bewerkstelligen in vervoer over water
Jan Fransen (Stichting Green Award) 2020-11-05 13:49:21


@Arie Veldhuizen https://agendastad.nl/citydeal/elektrische-deelmobiliteit-in-stedelijke-gebiedsontwikkeling/
Patricia Overheul (Min BZK) 2020-11-05 13:49:35


Een overzicht van inzet van bak- en vrachtfietsen vind je hier: https://www.fietsdiensten.nl/fietskoeriers-en-bezorgdiensten/
Jos Sluijsmans (Fietsdiensten.nl / ICBF) 2020-11-05 13:49:35


Is deze show ook later te bekijken?
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 13:50:22


https://elektrischbezorgd.nl/
Theo De jong (Frisian Motors BV) 2020-11-05 13:50:38


Veel dieselrijders stappen uit de dieselauto's, waar stappen zij op over, niet allemaal een elektrische auto of de trein in. Heeft de overheid dit wel in de gaten? Wat we zien is dat jaarlijks de verkoop van benzineauto's toeneemt.... Daar kunnen we met autogas direct op inspringen, en schoner laten rijden. Of wachten onze politici 15 a 20 jaar tot deze uit de markt verdwijnen, waarom pakken we deze grootste groep (6,5 miljoen) niet gewoon per direct aan?
Jordy Vrugt (Platform Autogas) 2020-11-05 13:50:49


@Vincent, voor zakelijke auto's moet je opnieuw kijken naar hoe je precies de stimulering vorm geeft, vanwege samenloop met zaken als MIZ en Vamil.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:52:03


MIA, bedoel ik.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:52:17


Verkeerscirculatieplan Groningen (1977) historische koploper voor autoluw maken binnenstad...
Sibolt Mulder (Ministerie van IenW) 2020-11-05 13:52:58


Er wordt gewerkt aan innovaties waarbij de mens centraal staat in de City Deal Ruimte voor Lopen. Meer info via: agendastad.nl
Steven Kroesbergen (MinBZK) 2020-11-05 13:53:07


Mooie filmpjes over zowel Amersfoort als Utrecht
Esther van Garderen (Fietsersbond Nederland) 2020-11-05 13:53:45


@julia, eens. Simpelweg copy/paste van een regeling zal sowieso de plank misslaan. Wel valt ervan te leren, MIA/Vamil zijn bijv voor veel taxichauffeurs niet bruikbaar aangezien zij niet aan de voorwaarden van een BV of de voorwaarde van winst kunnen voldoen.
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 13:54:34


Ik hoor hier een erkenning van investeringen in fiets als rijksopgave. zeker in relatie tot enorme woningbouwopgave
Esther van Garderen (Fietsersbond Nederland) 2020-11-05 13:54:46


Mijn meeste handige vervoermiddel is wel de auto, maar mijn plezierigste vervoermiddel is de fiets!
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 13:54:55


Als dieselrijders overstappen op HVO (hernieuwbare diesel) besparen we veel uitstoot van stikstof, fijnstof en 90% CO2! De busjes van PostNL kunnen nu al overstappen!
Rikkert Graat (GoodFuels) 2020-11-05 13:55:11


@Vincent, klopt.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:55:15


De trein is de meest gebruikte elektrische deelauto (met chauffeur en meervoudig tijdgebruik)
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:55:30


Leuk deelauto's in grote steden, prima om te doen. Ook de staatssecretaris praat daarover. Echter er bestaat veel meer Nederland dan alleen die 10-20 steden. Daar blijft veel achter en zijn deelauto's bijna ook niet mogelijk vanwege de afstanden, weinig of geen OV enz.
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:55:39


As we speak wordt er bij mij in de binnenstad van Utrecht een pakketje bezorgd.. met een busje. Nog even doorwerken, PostNL! ;)
Jasmin Schous (IenW) 2020-11-05 13:55:55


@Rikkert: niet alle busjes kunnen al naar HOV100 ;-). Maar PostNL doet al aardig wat. https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/2020/proef-met-duurzame-brandstof-hvo100.html
Rogier Havelaar (PostNL) 2020-11-05 13:56:07


Kan iemand deze vraag later in de sessie stellen?
Jordy Vrugt (Platform Autogas) 2020-11-05 13:56:54


Wel een biased poll met dit publiek ;-)
Roelof Reineman (Roelof Reineman) 2020-11-05 13:57:06


Realistische visie is nodig. Veel dieselrijders stappen uit de dieselauto's, waar stappen zij op over, niet allemaal een elektrische auto of de trein in. Heeft de overheid dit wel in de gaten? Wat we zien is dat jaarlijks de verkoop van benzineauto's toeneemt.... Daar kunnen we met autogas direct op inspringen, en schoner laten rijden. Of wachten onze politici 15 a 20 jaar tot deze uit de markt verdwijnen, waarom pakken we deze grootste groep (6,5 miljoen) niet gewoon per direct aan?
Jordy Vrugt (Platform Autogas) 2020-11-05 13:57:14


@arie deelauto's zijn te vinden in bijna 100% gemeenten zie www.ritjeweg.nl de groei gaat wel het hardste in de steden
Martien Das (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:57:16


vaak ook combi, lopen auto en fiets
Ron de Bruijn (Provincie Zeeland) 2020-11-05 13:57:16


Precies. Veel busjes van Post.nl rijden ook al op groen gas (CNG). Is reductie van 80% CO2 tov fossiele brandstoffen
Justin Meerdink (OrangeGas BV) 2020-11-05 13:57:30


Ik mis inderdaad de mogelijkheid van de keten van modaliteiten ;)
Bert van Rijssen (Bereikbaar Haaglanden en Rijnland) 2020-11-05 13:57:46


eens met de inzet op eerst lopen, dan fiets, OV, deelauto en de eigen auto
Carolin Röther (VNG) 2020-11-05 13:57:55


Post NL zegt - terecht - de wensen en behoeften centraal. Hoe kom je achter die behoeften en wensen? Is daarbij een rol voor de overheid weggelegd?
Adriaan Wissel (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:58:07


Eens Carolin!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 13:58:12


Parkeernorm achilleshiel gebiedsontwikkeling, dit toont een studie van de provincie Zuid-Holland aan. Zelf denk ik dat een veel steviger inzet op deelmobiliteit en niet alleen het stellen van een norm het nieuwe normaal moet gaan worden. Bij de Nederlandse bouwopgaaf van 1 miljoen nieuwe woningen zouden bij een parkeernorm van 1 ook 1 miljoen parkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd. Willen en kunnen we hiervoor de ruimte wel vinden? Ruimte die naar mijn mening harder nodig is als overlevingsruimte ! Dan liever deelauto's gecombineerd met een norm van 0,2. Houden we toch mooi minstens 800.000*25m2 = 20.000.000 m2 over om andere dingen mee te doen. Bijvoorbeeld bij 50 wo/ha er de 1.000.000 woningen op bouwen.
Johan Janse (Buurauto) 2020-11-05 13:58:22


slechte mentimeter vraag. goed gedrag ga je niet veranderen
Hans-Paul Klijnsma (Groningen Bereikbaar) 2020-11-05 13:58:22


je zou toch idealiter juist ook de mensen buiten de stad meer middels MaaS te laten reizen?
Madelaine Berlis (Afdeling Buitengewone Zaken) 2020-11-05 13:58:24


Beetje vertekend beeld misschien, gelet op de aanwezige deelnemers :-)
Antoine de Kort (Dienst Wegverkeer (RDW)) 2020-11-05 13:58:25


Thuiswerken!?
Wilko Huyink (Groningen Bereikbaar) 2020-11-05 13:58:26


Schuift Wonen, Werken en Mobiliteit niet helemaal in elkaar? En als dat zo is, moet je mobiliteit (welke vorm dan ook) dan ook maximaal flexibiliseren? Dus een auto als het moet, maar iets anders als het kan.
Alexander Heijkamp MBA (Athlon Nederland B.V.) 2020-11-05 13:58:27


van gebruikers en bewoners bedoel ik
Adriaan Wissel (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 13:58:28


Auto is nu wel EV, dus dat is wel een nuance
Piet Vissers (DJI) 2020-11-05 13:58:48


het antwoord op deze vragen hangt sterk af van de interpretatie die je eraan geeft. Ik dacht in termen van de grootste afstanden; dan is het de auto. als het gaat om het aantal verplaatsingen, dan is het eigenlijk altijd al fiets en lopen geweest.ts en lopen gw
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 13:59:03


Wellicht ook goed om mee te nemen dat deze cijfers redelijk biased zijn. Er zullen voornamelijk klimaatliefhebbers hier aanwezig zijn
Robert Brooijmans (ILT) 2020-11-05 13:59:03


We gaan er vanuit dat het overdrachtspunt van logistiek bij de voordeur is, dit kan toch ook anders. Waar haal je je logistiek op.
Roelof Hellemans (Mobaas) 2020-11-05 13:59:19


@postnl, kiezen jullie als duurzame optie er ook voor om pakketten en post centraal af te leveren bij een ouderwets postkantoor? Dit scheelt vele vervoersbewegingen
Patricia Overheul (Min BZK) 2020-11-05 13:59:20


Ik blijf fietsen!
Johan Overvest (Gemeente Wageningen) 2020-11-05 13:59:22


Krijgen we een link om terug te kijken?
Sibolt Mulder (Ministerie van IenW) 2020-11-05 13:59:39


Gaat de accijns voor HVO100 omlaag want het is nu erg duur tov normale diesel
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 13:59:57


@Jordy en anderen: LNG, CNG, biobrandstof etc zijn geen oplossing. je kunt dat niet voldoende opschalen met echt duurzame bronnen
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:00:10


Leuk dat veel mensen (ikzelf ook) denkt dat we moeten gaan (auto)delen, maar de rekensom die de overheid maakt door de bpm, parkeer, wegenbelasting etc. is niet in verhouding met de roep naar meer deelopties. Bedenk iets dat je bpm onderdeel maakt van de deel opties dus bv een credit nota als je de auto verkoopt
Rob Baas (PWER.ME) 2020-11-05 14:00:18


Als ontwikkelaar van een elektrische bakfiets (nu nog Kinderopvang) zijn we op zoek naar gebruikers die willen meedenken in het prototype ontwerp van onze cargo versie. ??
Sven De Laaf (Studio Calico) 2020-11-05 14:00:21


@Patricia, afhaalpunten zijn (nog) niet altijd het meest duurzaam. Juist omdat veel mensen daar dan weer met de auto heen gaan.
Ruud van Breda (Dijksterhuis & Van Baaren) 2020-11-05 14:00:23


@Adriaan Wissel, eens met dat PostNL de behoefte van klanten op 1 zet. Ik denk dat er wel nog heel veel ingevuld wordt voor wat de klant wil. Ik ervaar zelf in de opties voor pakketbezorging dat die niet aansluiten bij mijn behoeften. Zo zou ik bijvoorbeeld voor een optie willen kiezen ipv zsm bezorgen, zo duurzaam mogelijk bezorgen: dus beste PostNL, bezorg mijn pakket ergens in de komende 2 weken, met een ZE voertuig (kan ook fiets), op een moment dat het in de planning zo min mogelijk extra kilometers oplevert.
Vincent Joanknecht (APPM Management Consultants) 2020-11-05 14:00:23


@Alexander Heijkamp dat is wel de ideale wereld ja! Komt neer op bereidheid te willen veranderen en tegelijkertijd de techniek die dit moet faciliteren.
Jesse Stuiver (Sycada / DriveTag) 2020-11-05 14:00:52


om thuiswerken te stimuleren, is het mogelijk om een thuiswerkbonus te realiseren, die kunnen helpen bij de bekostiging van internet en facilliteiten?
Anna Robin Hogendoorn Streef (SZW Den Haag) 2020-11-05 14:01:10


I know. Daarom mix van (duurzame) brandstoffen: EV, HVO, groen gas, H2
Justin Meerdink (OrangeGas BV) 2020-11-05 14:01:36


betaal je dan aan de werkgever een vergoeding voor dat je minder reistijd hebt.....
Richard Kusters (STERCORE BV) 2020-11-05 14:02:10


nee, dan zo je dat boven op je salaris krijgen
Anna Robin Hogendoorn Streef (SZW Den Haag) 2020-11-05 14:03:25


Klassieker, dat boek ja.
Robert-Jan Brouwer (Chargepoint Europe BV) 2020-11-05 14:04:23


@Anna dit kun je in een mobiliteitsbudget stoppen.
Yvette van Doorn (Reisbalans) 2020-11-05 14:04:49


Hier een artikel over reiskosten en thuiswerkvergoeding https://www.wijzijnbreikers.nl/3602-2/
Arnold Helfrich (&Morgen) 2020-11-05 14:05:02


EV duurzaam? Wat is er duurzaam aan een Tesla met 400 - 1100 pk die elke Ferrari 'verslaat'?!
Martin Kroon (Het Nieuwe Rijden) 2020-11-05 14:05:17


Onderhoud is geen aanschafprijs, overal kun je wel goedkoper uit zijn, maar aanschaf van dik 30.000 of meer euro, sorry dat geld heb ik niet!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:05:52


Hybride?
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 14:05:58


elektrisch = waterstof-elektrische & batterij-elektrisch
Wouter van der Laak (Waterstofnet) 2020-11-05 14:06:14


EV is deels toekomst, ook waterstof echter! En gewoon fietsen, niet elektrisch!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:06:26


Ben al tijdje bezig met electrische deelauto's maar schiet nog niet heel erg op.
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:06:37


Dank Yvette, maar gebeurt dat ook al?
Anna Robin Hogendoorn Streef (SZW Den Haag) 2020-11-05 14:06:57


Dag Martin, dat hangt toch helemaal af van het gedrag van die rijder? Die Tesla kan best zuinig rijden. Ik heb geen idee wat het verbruik is van die Ferrari...
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:07:01


@Martin: bij normaal gebruik is een EV zeker duurzamer dan de alternatieven die we nu hebben
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:07:21


Hoe duurzaam is electrisch met onze voornamelijk grijze electriciteitsmix
Frank Versteege (Louwman Group) 2020-11-05 14:07:21


Bedoeld hij soms elektrische personenauto's?
Hans de Wit (Min. I&W; Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:07:28


En dank Arnold!
Anna Robin Hogendoorn Streef (SZW Den Haag) 2020-11-05 14:07:46


Dag Arie, kijk eens naar een tweedehands-EV, dan, zou ik zeggen.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:07:57


Ben al tijdje bezig met electrische deelauto's maar schiet nog niet heel erg op. Er staan een aantal te huur en ook te koop , zie http://www.ledsdoitnow.nl/Ledsdoitnow-EVtekoop.html
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:08:07


Het meest duurzaam is thuis werken!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:08:21


zelfs met de huidige electriciteitsmix is elektrisch beter dan fossiel. Maar de electriciteitsmix moet zeker schoner
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:08:21


Is de chatbox straks beschikbaar? Er staan heel veel praktische tips in vermeld. Gaat te snel om dat bij te houden :-(
Lourens Aalders (Akwadraat Consultancy) 2020-11-05 14:08:28


Wie benieuwd is naar de grootste voordelen van een elektrische auto zie: (met infographic) https://www.mountox.com/menu/elektrisch-rijden/voordelen-elektrische-auto.html
Maurice van der Ende (Mountox) 2020-11-05 14:08:41


duurzaamheidseffectsbeoordeling voor mobiliteit? Gebruik de Gesprekswijzer Duurzame Mobiliteit.
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:08:44


zelfs met grijze emix ben je nog 40% minder energie kwijt dan fossiel; well to wheel
Jurgen de Haan (CROW) 2020-11-05 14:08:44


@Frank, zelfs op de grijze mix is een EV beter voor het milieu. en langzamerhand gaat de koolstofinhoud van de e-mix omlaag, dus dat wordt steeds beter.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:08:52


@Frank: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/
Richard Hovinga (IenW) 2020-11-05 14:09:05


EV goed voor luchtkwaliteit, niet voor CO2 op korte termijn. Hoekstra niet echt objectief, is belanghebbend met zijn onderzoekagenda. CO2--vrije stroommix is beslissend.
Martin Kroon (Het Nieuwe Rijden) 2020-11-05 14:09:32


De show gaat vooral over de stad. Daar kun je goed OV inrichten. Hoe is jullie kijk op het buitengebied?
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 14:09:32


We hebben het tot nu vooral over EV, maar vergeet groen gas niet. Ev is inderdaad een prachtig alternatief, maar nog niet massaal inzetbaar. Daarom; groen gas is de meest haalbare duurzame brandstof. Door dit in te zetten kunnen we nu al tonnen CO2-uitstoot besparen. Voor meer info: OrangeGas en kaspers@orangegas.com
Leonie Kaspers (OrangeGas) 2020-11-05 14:09:33


Julia, ik heb daar al naar gekeken, weinig garanties qua batterijen enz. Daarnaast nog steeds duur. Ik ben namelijk niet klein en mijn gezinsleden ook niet, dus een simpele Renault Zoe pas ik niet in
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:09:34


een elektrische ayto rijdt ca 5 km op één kWh
Ary Stigter (AOPA Netherlands) 2020-11-05 14:09:39


Moeten we niet eerst zorgen dat de productie van elektriciteit 100% groen wordt? Nu hebben we pas 8% groene energie en komt dus een gedeelte van de stroom uit kolencentrales
Paul Kleyweg (DLG Logistics) 2020-11-05 14:09:48


Kerncentrales?
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 14:10:15


Nee, het is en-en en niet afwachten
Rob Smit (RVO) 2020-11-05 14:10:27


in 2020 6,5% kolenstroom Paul in de mix tm okt
Martien Das (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:10:27


Arie , kijk eens op http://www.ledsdoitnow.nl/Ledsdoitnow-EVtekoop.html daar heb ik een aantal Nissan Leafs te koop
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:10:40


groen gas is tevens ook een middel om circulaire economie te bereiken aangezien het van puur afval gemaakt wordt
Leonie Kaspers (OrangeGas) 2020-11-05 14:10:52


Wat een weerstand tegen elektrisch rijden! Laten we blij zijn dat er (eindelijk) een perspectief is op Zero Emissie in de sfeer van personen- en bestelauto's ...
Arjan de Bakker (ANWB) 2020-11-05 14:10:58


EV met 1500 kg gewicht, enorme acceleratie zijn q.q. onveiliger dan huidige auto met minder gewicht en minder power. Qua CO2 moet primair energieverbruik omlaag.
Martin Kroon (Het Nieuwe Rijden) 2020-11-05 14:11:01


@karel: de zon is een enorme natuurlijke kernfusiecentrale
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:11:09


Alle Q&A's over elektrisch rijden: https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen
Sibolt Mulder (Ministerie van IenW) 2020-11-05 14:11:26


veel gaslobby hier. gas moet je niet in auto's stoppen, maar gebruiken in industriële processen waar we minder alternatieven hebben. in de mobiliteit is elektrisch (en ooit waterstof) de weg
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:11:32


10 miljard mensen gemiddeld meer welstand maar dat zegt niets over de allerarmsten en allerrijksten
Ary Stigter (AOPA Netherlands) 2020-11-05 14:11:47


De duurzame toekomst begint direct na Corona : kansen voor duurzame doorstart medio 2021, Paul.Veelenturf@p2.nl
Paul -- Veelenturf (P2managers) 2020-11-05 14:11:52


@Paul, natuurlijk moeten we hard inzetten op vergroenen van en energiemix, maar elektrische auto's kunnen helpen met het inpassen van groene stroom in ons systeem. Daarmee wordt geoefend in Utrecht; project van Robin Berg: we drive solar.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:12:01


Ik heb nog even het electrische internationale vervoer gemist...
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 14:12:23


door dieren???
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 14:12:34


LNG is een mooie transitie brandstof voor grote zeeschepen
Jan Fransen (Stichting Green Award) 2020-11-05 14:12:37


Elektrische snorscooters, scooters en goedkope e-motorscooters zijn eveneens een prachtig veilig alternatief. Door eigendom, gebruik, deelmobiliteit en aansluiting mobiliteitshubs
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 14:12:56


Die Gesprekswijzer Duurzame Mobiliteit, Jos, waar gebruik je die voor?
Justin Muis (Gloedcommunicatie) 2020-11-05 14:13:10


gaat dat niet ten koste van de landbouw/natuur/oerwouden?
Johan Overvest (Gemeente Wageningen) 2020-11-05 14:13:23


@Julia, check ook www.deeldezon.eu ook daar zetten we de elektrische deelauto al in als wijkbatterij
Johan Janse (Buurauto) 2020-11-05 14:13:48


gaat niet ten koste van landbouw/natuur want reststromen
Loes Knotter (PLatform Duurzame Biobrandstoffen) 2020-11-05 14:13:58


Controle op biodiesel moet wel beter. Erg fraudegevoelig.
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 14:14:01


Heel belangrijk het is en,en en!
Ellen Lastdrager (TNO) 2020-11-05 14:14:24


Thuiswerken lijkt een blijvend. De inschatting is dat 50% thuis blijft werken in halve dagen of een halve week. Dat heeft een effect op de spitsintensiteit.
Ben Luinge (Gemeente Midden-Groningen) 2020-11-05 14:14:26


@Johan, dank voor de tip!
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:14:27


Er zijn nogal wat verschillen in biobrandstoffen
Sanne Toonen (Mijndomein ) 2020-11-05 14:14:29


@ justin, de gesprekswijzer duurzame mobiliteit kun je onder meer gebruiken voor een integrale beoordeling van maatregelen en ontwikkelingen
Jos Voeten (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:15:17


Eis een ISCC certificaat voor HVO diesel. Neste heeft dit
Jaco Harmsma (Staatsbosbeheer) 2020-11-05 14:15:33


Vraag voor staatssecretaris: u gaf aan dat een deel van de sleutel voor verduurzamen van mobiliteit bij slimme ruimtelijke inrichting ligt, met de video over concrete maatregelen in Utrecht als voorbeeld. Diverse regio’s werken hier aan via hun regionale mobiliteitsprogramma’s. Kunnen we ook een visie van het Rijk hierop verwachten, met bijvoorbeeld een nationaal mobiliteitsprogramma?
Rens Baltus (Berenschot) 2020-11-05 14:15:45


Luchtvaart Plug In voor start en landingen? Minder geluid en vervuiling voor omwonenden!
Maarten Pompen (Ervaar Elektrisch) 2020-11-05 14:15:51


In de General Aviation wordt hard gewerkt aan electrisch en hybride vliegen
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 14:16:11


GoodFuels ook, En RSB certificaat!
Rikkert Graat (GoodFuels) 2020-11-05 14:16:11


@Maarten, klinkt interessant!
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:16:47


maandag wordt het elektrische vliegtuig bij NLR in gebruik genomen
Ary Stigter (AOPA Netherlands) 2020-11-05 14:17:04


Naast HVO ook BioLNG belangrijk in het palet voor zware trucks. Electrificatie daarvan op grote schaal gaat nog tijd vergen.
Peter Leegstraten (Albert Heijn) 2020-11-05 14:17:11


Ook aan electrisch of hybride taxien van en naar de startbaan wordt gewerkt. Best lastig maar op termijn haalbaar...
Karel Abbenes (AOPA) 2020-11-05 14:17:16


Pikorde voor duurzame bronnen: eerst de trias energetica toepassen waar de eerste stap is besparing
Rob Smit (RVO) 2020-11-05 14:17:18


Ik rij in een hybride auto (mis deze antwoordoptie)
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 14:17:19


ik mis de PHEV in de vraagstelling op mijn telefoon
Paul Kleyweg (DLG Logistics) 2020-11-05 14:17:51


Groen gas wordt o.a. geproduceerd van uw eigen gft-afval en bij uw waterschap (van rioolwater). Geen kap van oerwoud (tenzij uw eten bijv niet-duurzame palmolie bevat).
Justin Meerdink (OrangeGas BV) 2020-11-05 14:17:52


Let op trade-off t.g.v. gedragseffect: de nieuwe 'BMW-rijder' zit nu in een fiscaal gestimuleerde Tesla-3 met schoon geweten, dus 'hard rijden mag'!. Zo werkt de te mooie beeldvorming bij EV.
Martin Kroon (Het Nieuwe Rijden) 2020-11-05 14:17:54


Hybride voertuigen alleen als ze heel wat meer dan die belachelijke 50 km elektrisch rijden en dan weer op benzine overgaan. Wat mij betreft EV, waterstof en schone gewone brandstoffen
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:17:55


Is het aan de overheid om te beslissen welke grondstoffen worden toegepast in welke industrie? Dat beslist de markt toch zelf wel?
Erik De Vries (NOVE) 2020-11-05 14:17:55


precies, duurzame biomassa en waterstof zijn schaars, heel zuinig op zijn en bewaren voor de gebruiksdoelen waar voorlopig echt nog geen alternatieven voor zijn. een gewone personenauto kan prima elektrisch
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:18:17


als autobezitters meer thuiswerken en minder kilometers maken wordt overstap van (2e) autobezit naar autodelen wel logischer. vaste kosten gaan anders wel zwaar wegen bij incidenteel gebruik.
Martien Das (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:18:27


elektrificatie van personenwagens gaat pas echt aantallan maken . Tot die tijd wil je ook op de weg bio inzetten om fossiel te vervangen. Na 2035 lis het logisch om de inzet van bio in benzine af te bouwen.
Marnix Koopmans (VNPI) 2020-11-05 14:18:29


ik mis PHEV
Paul Kleyweg (DLG Logistics) 2020-11-05 14:18:39


geen waterstof , kost 3x zoveel energie en die is er niet.
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:18:53


Hear hear!
Johan van Zwet (RVO) 2020-11-05 14:19:02


...die is er NOG niet. ;-)
Chris van Dijk (RAI Vereniging) 2020-11-05 14:19:36


Groene waterstof, daar zijn al projecten van
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:19:44


Waterstof is juist goedkoop in Zwiterland/Oostenrijk. Er is geen 1 oplossing
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 14:20:00


bij Menti mis ik optie deelauto - dan afwisselend elektrisch of benzine
Martien Das (Rijkswaterstaat) 2020-11-05 14:20:01


Ik mis de stap van besparen: thuiswerken bv leidt tot minder vervoerskm’s. Besparing is de eerste stap
Rob Smit (RVO) 2020-11-05 14:20:18


Waterstof zal toch nodig zijn om zware voertuigen en werktuigen aan te drijven. Voor batterijen is gewoonweg geen ruimte
Paul van Emmerik (Gemeente Rotterdam) 2020-11-05 14:20:29


balanseren het net n.a.v. van overproductie! Waterstof als buffer!
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:20:32


Om goed de zin en onzin van waterstof te beoordelen zou ik de waterstof ladder van natuur en milieu eens bekijken.
Nancy Kabalt (Formule E-team) 2020-11-05 14:20:44


Inderdaad, hybride ontbreekt
Erik De Vries (NOVE) 2020-11-05 14:20:50


Schaarste van lithium dient meegenomen te worden bij het bekijken van batterijen
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:21:14


Daar heeft heel E
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:21:28


@Nancy kabalt, dank voor de tip.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:21:36


Gaat de overheid hernieuwbare brandstoffen ook ondersteunen en ten kosten van fossiele brandstoffen voor transport ?
Jaco Harmsma (Staatsbosbeheer) 2020-11-05 14:21:44


vraag aan de mevr Van Veldhoven: Wat is uw mening over de hoge wegenbelasting en bijtelling voor CNG-voertuigen, terwijl je flinke CO2-uitstoot bespaart met rijden op CNG/groen gas?
Leonie Kaspers (OrangeGas) 2020-11-05 14:21:44


Daar heeft heel EV-minded Nederland het niet over, batterijen genoeg toch?
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:22:00


@Rico, er worden al batterijen ontwikkeld met minder of zelfs geen Li.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:22:09


Diederik de 2e hands markt is best al groot - ook in buitenland zie http://www.ledsdoitnow.nl/Ledsdoitnow-EVtekoop.html en snellaad netwerk is ook al groot en geen probleem. Rij al 7 jaar electrisch
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:22:29


klopt! mooie ontwikkelingen
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:22:38


Beset Nancy K - mooi product van SNM (en T&E), maar is nog wel eea op aan te merken evidence based
Chris van Dijk (RAI Vereniging) 2020-11-05 14:22:55


Bravo fietsen!
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 14:22:56


Zie juist een aanvulling met elektrische scooters vanuit routes buiten de stad. Het heeft met het afstand, gemak en ruimte te maken voor bagage
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 14:23:22


Klopt, maar al die bestaande batterijen komen straks in het milieu ...
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:23:25


De enqueteresultaten van deze polls zijn, vrees ik, wel gebiast. De polpulatie die aan deze conferentie deelneemt zou weleens niet representatief kunnen zijn voor de gemiddelde nederlander.
Henk Stipdonk (KiM) 2020-11-05 14:23:39


Het gaat om het aanbod van alle modaliteiten met een prio voor fietsen.
Roelof Hellemans (Mobaas) 2020-11-05 14:23:54


Fiets, prima! Wat doen we tegen fietsdiefstal?
Bram van Luipen (Privé) 2020-11-05 14:24:28


+ het recyclen van accu's maakt (meen ik) gebruik van massapercentage's die gerecycled dienen te worden. Er kan selectief gerecycled worden, herbruikbare metalen blijven vaak liggen.
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:24:47


Klopt Nancy! Zie waterstofladder, https://www.natuurenmilieu.nl/themas/energie/projecten-energie/waterstof/waterstof-de-waterstofladder/gebaseerd op feiten.
M Demmers (Natuur & Milieu) 2020-11-05 14:25:23


Een gewone fiets wordt minder snel gestolen dan een elektrische, dus gewone fiets met 2 sloten gebruiken! Is heel gezond en duurzaam
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:25:33


Oude EV batterijen wordt eerst voor stationair gebruikt ingezet en kunnen daarna 100% gerecycled worden
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:25:35


Er is nog geen recyclingfabriek voor Li-accu's, toch?
Martin Kroon (Het Nieuwe Rijden) 2020-11-05 14:25:55


@Arie, ik haal altijd de batterij uit mijn elektrische fiets... werkt ook prima.
Julia Williams (Zelfstandig) 2020-11-05 14:26:21


Is ook idee Julia, ik rijd nog gewoon puur op spierkracht
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:27:01


Batterijgrondstoffen worden vanzelf schaars en dus zal recycling van de grond komen
Jaap Tuinstra (Pon Holdings) 2020-11-05 14:27:18


Veel kansen voor de ebike: 50% van de autotrips zijn korter dan 7,5km, 67% korter dan 15km. kan mooi met de fiets, met deelauto en OV als back-up bij slecht weer of veel baggage
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:27:32


Wat verwacht Green Deal tav de auto verkoop in NL?
Yvette van Doorn (Reisbalans) 2020-11-05 14:27:58


Voordeel van een e-bike is dat je er ook een gps kan inbouwen. Voldoende power..
Sven De Laaf (Studio Calico) 2020-11-05 14:28:10


recycling Lithium accu's kan nu al zie https://www.duesenfeld.com/
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:28:30


Recycling van EV-batterijen zit nu al boven de 95%: https://insideevs.com/news/436066/bmw-group-ev-battery-recycling-rate-96/
Arjan de Bakker (ANWB) 2020-11-05 14:28:32


kunnen jazeker! finaniceel aantrekkelijk maken om circulair lithium terug te winnen en te gebruiken is helaas een tweede
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:29:19


@jan-Jelle e-scooters in eigendom of deelprojecten zijn goedkoop en afstand is geen enkel probleem. www.scooter.vision
Karin van den Berg (Riders Vision) 2020-11-05 14:29:37


ketensluiting en binden van initiatieven benodigd
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:29:47


Komt er een terugkijk mogelijkheid van deze talkshow?
Erik van Dort (Capgemini) 2020-11-05 14:30:04


Ik mis in deze talkshow echt het inspireren en vooral ook motiveren van de gewone man richting EV, duurzaamheid enz. Er wordt hard gerend met een groep mensen, maar het gros, de gewone mens dus, wordt achtergelaten
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:30:32


Ik vind het nog niet interessant ik wacht op waterstof
Anton vd Werf (AMT) 2020-11-05 14:30:43


De talkshow is vanaf morgen terug te zien vanaf dit platform
Niels Achterberg (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) 2020-11-05 14:30:45


@karin: e-scooter is ook een mooie kans inderdaad voor al die korte autotrips
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:30:47


Wil je de ontwikkeling volgen op waterstof? Kijk op www.allesoverwaterstof.nl
Erwin Geurts (Alles over waterstof) 2020-11-05 14:31:07


Veel mensen met een dikke portemonnee in een EV, waarom praten we niet over vele mensen met een dunne portemonnee in deel EV
Johan Janse (Buurauto) 2020-11-05 14:31:16


en waar komt die stroom allemaal vandaan? kernenergie? of blijven we bossen verstoken?
Lambert van Ouwerkerk ((tussen twee functies in mobiliteit)) 2020-11-05 14:31:18


doelstelling moet zijn fossielvrij rijden, niet elektrisch rijden toch?
Erik De Vries (NOVE) 2020-11-05 14:31:23


Dank!
Sibolt Mulder (Ministerie van IenW) 2020-11-05 14:31:29


ik verbaas me dat er eigenlijk weinig over rechtvaardige mobiliteit is gezegd
Madelaine Berlis (Afdeling Buitengewone Zaken) 2020-11-05 14:31:49


Eens Erik!
Arie Vijfhuizen (Provincie Utrecht) 2020-11-05 14:31:52


hele goede, @Erik _de_vries
Lambert van Ouwerkerk ((tussen twee functies in mobiliteit)) 2020-11-05 14:32:07


Dank was leuk en interactief!
Jocelyn Kemker Kemker - de Kruif (Bureau voor fietsstimulering triple Joy) 2020-11-05 14:32:09


de enige manier voor fossielvrij op dit moment is elektrisch
Lars Hopman (OD IJmond) 2020-11-05 14:32:09


dank, leuke bijeenkomst!
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:32:09


@Arie, helemaal mee eens!
Rico Vittali (Provincie utrecht) 2020-11-05 14:32:12


volgende keer?
Madelaine Berlis (Afdeling Buitengewone Zaken) 2020-11-05 14:32:13


Complimenten. Erg inspirerend, vooral de positieve benadering van de sprekers.
Edith van der Linde (Trappers.net) 2020-11-05 14:32:37


elektrisch rijdt ook heerlijk, zou niet meer terug willen!
Jan-Jelle Witte (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) 2020-11-05 14:32:37


Luchtvaart lijkt minder haalbaar, laat de luchtvaart de accijns afdragen dan worden de kosten markt conform
Ary Stigter (AOPA Netherlands) 2020-11-05 14:32:42


www.frisianmotors.com
Theo De jong (Frisian Motors BV) 2020-11-05 14:33:03


wachten op waterstof , kijk maar eens op http://waterstofgate.nl/
Rick van Viersen (LedsDoItNow) 2020-11-05 14:33:16


Greendeal en digital strategy kunnen heel goed samen gaan. Hoe zet NL daar op in?
Louis Hendriks (Rijkswaterstaat ) 2020-11-05 14:33:40


Inspirerend, vooral naar Europa kijken wat daar gebeurt op het gebied van Circulaire economieen zorgen dat ons landje nog meer fietsland wordt dan het al is
Jaap Tuinstra (Pon Holdings) 2020-11-05 14:34:06


Vraag: is het internetwinkelen -gezien de enorme vloot van bezorgauto- niets minder dan een extra ecologische ramp, eigenlijk?
Gerard Nijensteen (Netwerk Economie ZHZ) 2020-11-05 14:35:08


TEL-project Green Cross Nederland
https://www.gcnl.nl/project/transparantie-elektrisch-laden-tel/
Ik nodig iedereen hierbij van harte uit om kennis te nemen van ons TEL project en contact met ons op te nemen indien u vragen heeft, en/of denkt een bijdrage aan dit onderzoek te kunnen leveren. ( email: mark@gcnl.nl ).
Dank!!
Mark Lambregts (namens GCNL)


naar boven