Maandag 26 september
11:45 | 12:00 | 12:15 | 12:30 | 12:45 | 13:00 | 13:15 | 13:30 | 13:45 | 14:00 | 14:15 | 14:30 | 14:45 | 15:00 | 15:15 | 15:30 | 15:45 | 16:00 | 16:15 | 16:30 | 16:45 | 17:00 | |
Plenaire zaal | Samenwerking in de logistieke keten | Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit, waarom is dit een kans voor werkgevers? | Alles wat u als werkgever wilt en moet weten over verduurzamen van woon-werk en zakelijk verkeer | Fietsen is voor iedereen | ||||||||||||||||||
Droogcabine | Mobility as a Service (MaaS), voorbijgaande hype of echt toekomstperspectief? | Kennisplatform duurzame mobiliteit | Auto’s uit de stad: het kan en het gebeurt! | Dienstregeling voor internationale treinen | ||||||||||||||||||
Zandstraalcabine | Hoe verduurzaam je de mobiliteit van je organisatie samen met je medewerkers? | #gatochfietsen | Compact Elektrisch Deelvervoer voor bedrijven in de binnenstad | The world has changed, now it's your turn! | ||||||||||||||||||
Ketelhuis | Ruimte voor logistiek bij gebiedsontwikkelingen | Amsterdamse Aanpak Schone Mobiele Werktuigen | Verkeersregelingen voor duurzame mobiliteit | DKTI-regeling: lessons learned | ||||||||||||||||||
Houtwagen | 2 jaar fiets van de zaak: geen grenzen meer voor het stimuleren van fietsen naar het werk | De pen is machtiger dan het zwaard! | ||||||||||||||||||||
Onderdelendepot | De Grote EV Quiz | Zero Emissie Doelgroepenvervoer - de versnellingsfase | Operatie Julianaplein als Game Changer voor mobiliteit | Zero-Emissie Binnenvaart | ||||||||||||||||||
Postwagon 1a | Electric Road Systems: vrachtwagen met bovenleiding als interessante zero emissie optie | Hubbie: Weg met die wielen | Inspelen op de Green Deal volgens het CO2 Afslankprogramma | Apeldoorn bereikbaar en leefbaar houden met stadsrandhubs | ||||||||||||||||||
Postwagon 1b | Liggen er te weinig Elektriciteitskabels of moeten gebruikers beter plannen ? | Laden voor logistieke voertuigen: prognoses en een kennisprogramma | Zwolle Wereldfietsstad - stimuleren zonder stagneren | De Grote EV Quiz | ||||||||||||||||||
Postwagon 2a | Zero emissie energiestation voor mobiliteit en oplossing netcongestie | Binnenvaart op groene waterstof in de Zuiderzeehaven in Kampen | Productie van duurzame biobrandstoffen en synthetische brandstoffen – hoe benutten we de grote kansen voor Nederland? | |||||||||||||||||||
Wachtkamer 1 | Verkenning en realisatie hubs: debat over pilotervaringen | |||||||||||||||||||||
Wachtkamer 2 | Green Award: aanjager van de verduurzaming van de scheepvaart | Geautomatiseerd goederenvervoer in Nederland: van utopie naar realisatie in 2032!? | Autodelen doe je duurzaam - de uitdagingen van elektrisch autodelen | Zero emissie: veel meer dan een technische transitie | ||||||||||||||||||
Wachtkamer 5 | Internationaal reizen per trein binnen Europa. Breekt het nu eindelijk door? | Slim Laden voor Iedereen | Serious gamen voor de verduurzaming van het zware vrachtvervoer | Serious gamen voor de verduurzaming van het zware vrachtvervoer | ||||||||||||||||||
Wachtkamer 6 | SPARC, inner city mobility re-invented | Hoe de Mobiliteitsindex werkgevers concrete handvatten biedt voor aanscherpen mobiliteitsbeleid | Zero-emissie norm zakelijke vloot | E-Cargo bikes, "game changer" in de stadslogistiek |
Duurzame energiedragers | |
Elektrisch vervoer | |
Europa / Hoe speelt mijn bedrijf in op de Green Deal? | |
Innovatie | |
Logistiek | |
Werkgeversaanpak |
Debat
Logistiek
Participanten van Green Business Club Utrecht Centraal en Green Business Club Zuidas werken aan verduurzaming van de logistieke keten vanuit hun rol als inkoper van facilitaire producten, catering, pakketten etc. Er zijn steeds grotere ambities en er komt meer druk op de veiligheid en leefbaarheid van kantorenlocaties. Leveranciers, vervoerders en hubaanbieders werken tegelijkertijd aan verduurzaming, maar samenwerking kan beter. Daarom gaan we graag in gesprek met de gehele logistieke keten. Wat is nodig voor een goede businesscase? En op welke manier kan verminderen - verslimmen - vergroenen samen worden bereikt?
In dit debat nodigen we een groot gedeelte van een logistieke keten uit (inkoper – vervoerder – hub – leverancier) en gaan we in gesprek over de vraag wie welke rol heeft in deze keten en hoe een business case te maken is met als focus de gebiedsgerichte aanpak.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
Naar verwachting treedt het besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit op 1 januari 2023 in werking. Het besluit komt voort uit het Klimaatakkoord. Bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden hebben hierin afgesproken om CO2-uitstoot te verminderen. Het besluit geeft invulling aan één van de afgesproken maatregelen. In 2030 moet werkgebonden personenmobiliteit met 1 Mton CO2-emissie gereduceerd zijn. Werkgevers met 100 werknemers of meer worden daarom jaarlijks verplicht gegevens aan te leveren over woon-werk en zakelijke mobiliteit. Hiermee wordt beoogd werkgevers inzage te geven in en bewuste keuzes te laten maken over verduurzaming van mobiliteit. Marije Nieuwenhuis laat horen hoe ze bij Price Waterhouse Coopers van inzicht tot actie komen. Hoe krijg je op basis van data je organisatie duurzaam in beweging.
- Handvatten voor het verder verduurzamen van mobiliteit.
- Verduidelijking Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit
- Aantakmogelijkheden voor dienstverleners in de mobiliteit
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Werkgeversaanpak
Wat vinden de 8.000 organisaties met meer dan 100 werknemers van verduurzamen van de mobiliteit van hun werknemers? Hoe verduurzamen zij? Wat vinden ze lastig en wat gaat heel snel? Op basis van de onderzoeksresultaten van een grootschalige onderzoek onder ruim 1.000 bedrijven laten we u zien hoe werkgevers omgaan met het verduurzamen van de mobiliteit van hun werknemers en waar nog kansen liggen. Deze kansen hebben we vertaald in verschillende handelingsperspectieven, gebaseerd op concrete casussen uit de praktijk. .
Maar we gaan ook een stapje verder dan alleen de praktijk van verduurzamen. Wat zegt bijvoorbeeld de gedragswetenschap daarover? En hoe koppelt u deze kennis en inzichten uit de gedragswetenschap aan uw praktijk?
Praktische inzichten gekoppeld aan wetenschappelijke kennis van gedragsverandering over verduurzamen werkgerelateerde mobiliteit. In 1 workshop koppelen we kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder uw collega’s aan de laatste wetenschappelijke inzichten!
maandag 26 september 2022 van 14:45 tot 15:45 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
Fietsen voor iedereen, Hoe zorgt IenW ervoor dat deze ambitie wordt gerealiseerd.
De komende jaren zet IenW volop in op meer fietsbewegingen, met vier doelen:
Wat gaat IenW de komende kabinetsperiode doen aan fietsbeleid.
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Innovatie
Samen met zeven regio’s is het Ministerie van IenW vier jaar geleden een MaaS-programma gestart. Een programma dat dit jaar ten einde loopt. Wat is er in die vier jaar gebeurd, geleerd en hoe kijken we naar de toekomst van MaaS? De antwoorden hierop komen ter sprake bij deze sessie. Zowel het ministerie als een MaaS-dienstverlener laten horen welke ervaringen zij hebben opgedaan. Maar we horen ook de visie van een projectontwikkelaar. Hoe kijken deze drie verschillende partijen naar het verder bouwen van MaaS. Want dat MaaS een passend middel is voor veel mobiliteitsopgaven staat (nog steeds) als een paal boven water.
- Inzichten in de stand van zaken rondom MaaS, belangrijkste leerpunten
- Wat er nog moet gebeuren om MaaS weer een fase verder te tillen
- Wie waarvoor aan de lat staat nadat het programma per 31/12/21 stopt (maar MaaS als dienst wel verder ontwikkelt)
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Innovatie
Kom alles te weten over het eerste Regionale Mobiliteitsprogramma met kennisplatform van Nederland, www.mrdh.nl/duurzamemobiliteit! Wat het inhoudt, hoe het platform tot stand is gekomen en wat het voor jouw regio kan betekenen. De metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2021 bekroond met de CROW duurzame mobiliteitsprijs.
We presenteren hoe je op een dynamische manier kan communiceren over duurzame mobiliteit met partners en andere regio’s.
Inzicht in het opzetten van een kennisplatform voor duurzame mobiliteit en inzicht in welke kansen er liggen voor duurzame mobiliteit. Deze presentatie levert handvaten op om te communiceren over de effecten van verschillende maatregelen voor het verminderen, veranderen en verschonen van mobiliteit.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Innovatie
Het Spaanse Pontevedra weert vanaf 1999 stelselmatig auto’s uit de stad. Geen straatparkeren, gedoseerde toegang en een ring van (gratis!) overdekte parkeervoorzieningen rond de stad. Alle ruimte voor voetgangers, fietsers en ontmoeting. Een stad van 83.000 inwoners, vergelijkbaar met Lelystad, Heerlen en Hengelo. En bewoners en bedrijven zijn zeer tevreden: minder vervuiling, minder lawaai en minder stress.
Het kan dus én het gebeurt al. In ieder geval in Spanje. In Nederland hebben we in elk geval ambities. Amsterdam wil een autoluwe stad zijn. Groningen een doorwaadbare stad met lagere binnenstedelijke maximumsnelheden voor autoverkeer. Apeldoorn wil naar 40 procent groen in de openbare ruimte met een parkeernorm van 0,3 bij binnenstedelijke gebiedsontwikkeling. En met elkaar willen we ook nog eens 900.000 nieuwe woningen bouwen, zoveel mogelijk binnen de bestaande bebouwing en voor twee derde in het betaalbare segment. Die 900.000 woningen binnenstedelijk kunnen niet betekenen dat er 1,8 miljoen parkeerplaatsen bij komen, want die ruimte hebben we niet. En belangrijker, het hoeft dus ook niet.
Wat dan wel? Steden stapsgewijs anders inrichten, nieuwe mobiliteitsdiensten als deelmobiliteit bevorderen. Die via nieuwe hubs zowel aan de stadsrand als in de wijk (nieuwe en bestaande) beschikbaar hebben. Die toegang tot wijken, kantorenparken en productielocaties reguleren
Deelnemers ontvangen kennis over, inzichten in en stapsgewijze handvatten voor een praktische (onderzoeks)aanpak voor mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking. Na afloop van deze sessie zijn deelnemers in staat de opgedane kennis, inzichten en handvatten toe te passen voor uitdagingen in de eigen stad, die zich richten op stedelijke verdichting, het
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Europa / Hoe speelt mijn bedrijf in op de Green Deal?
Sneller en vaker met de trein over de grens. Wie wil dat nou niet? Onder de samenwerking Eurolink werken meerdere Europese spoorinfrabeheerders samen aan het optimaliseren van de internationale treindienstregeling. Zo ontstaat een aantrekkelijke dienstregeling en kan de trein steeds meer echt de duurzame optie voor grensoverschrijdende reizen zijn! Kijk en leer hoe je samen werkelijk verder komt!
Inzicht in optimalisatie van de dienstregeling en de kracht van samenwerking
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Debat
Werkgeversaanpak
Provincie Zeeland is een voorbeeld voor vele met betrekking tot het mobiliteit verduurzamen van de organisatie/werknemers. Zo heeft de Provincie Zeeland voor eind van kalenderjaar 2022 een volledig elektrisch wagenpark, wordt woon-werk verkeer vanaf januari 2024 niet meer vergoed voor auto op fossiele brandstof, bieden we alternatieve duurzame mobiliteitsmogelijkheden aan en vele andere ambitieuze initiatieven. Zulke (spannende) ambities zijn erg belangrijk maar kunnen ook tegengas opleveren binnen de organisatie. Samen met andere organisaties gaan we graag in debat over wat je als werkgever kan doen op het vlak van duurzame mobiliteit. Door scherpe stellingen willen we een sterk debat opzetten waarin diverse stellingen aan het bod komen en deelnemers echt laten nadenken waarom ze voor een bepaalde standpunt staan.
Het doel van ons debat is om deelnemers te inspireren en stimuleren om zelf zulke initiatieven toe te passen binnen hun organisatie. Daarnaast willen wij ook als voorbeeld zijn voor andere werkgevers met betrekking tot mobiliteitsverduurzaming.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
60% van de mensen woont minder dan 15 km van het werk. Toch zitten rijkswegen vol met regionaal verkeer. Hoe kan het dan toch, terwijl autoparkeerplaatsen zo duur zijn voor bedrijven? Fietsen levert ook nog eens een reductie in ziekteverzuim en straks moeten werkgevers hun CO2-uitstoot bijhouden en reduceren voor het woon werkverkeer. Wij weten hoe je medewerkers in beweging krijgt én houdt.
Inspiratie om gezonde en gelukkige werknemers te krijgen en de CO2 footprint te verlagen.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
Dagelijks rijden er zo’n 10.000 bouwgerelateerde bestelbussen de stad in. Deze bussen verliezen veel tijd door het vaststaan in het verkeer en het lang moeten zoeken naar een parkeerplek.
Door de logistieke uitdagingen in de binnenstad wordt de effectieve werkdag van de bouwvakker, timmerman, elektricien of loodgieter verkort en vergroot het aantal verplaatsingen door het zoekverkeer. Deze uitdagingen zijn een resultaat van de transitie naar een autoluwe en emissievrije stad en de afmetingen van de bestelbus. Met Mego willen wij bijdragen aan de duurzame ambities van de gemeenten en tegelijkertijd de stad toegankelijk houden voor de bouw- onderhoud- en installatiesector. Dit doen wij door samen met groothandels en logistieke partijen hubs te realiseren aan de rand van de Zero-emissie zones. Op deze hub kunnen bedrijven gedurende de dag hun bus gratis en veilig parkeren. Via onze mobiele app kunnen zij 1 van onze Licht Elektrische Voertuigen huren en hun weg duurzaam de stad in vervolgen. Met Mego ervaren zij niet langer de uitdagingen die gepaard gaan met de grote bestelbus in de binnenstad en dragen zij bij aan de verduurzaming van de stad.
De voordelen van het gebruik van LEV’s in de binnenstad en de mogelijkheden rondom deelmobiliteit binnen de bouw-, onderhoud- en installatiesector bij de deelnemers onder de aandacht brengen. Informeren dat er alternatieven bestaan voor bedrijven die werkzaam zijn in de binnenstad.
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Debat
Werkgeversaanpak
‘Duurzame mobiliteit is een utopie. Wij moeten de mensen veranderen, niet de vervoersmiddelen.’
Eens of niet?
De wereld is veranderd. Het klimaat is veranderd. En nu de mensen nog. Maar hoe? Hoe gaan we mensen inspireren om duurzamer te reizen? Verplichten is niet wenselijk en tegemoetkomen kent ook zijn grenzen. Maar niets doen en toekijken is geen optie. We moeten dus aan de slag... in een organisatie die ruim 65.000 mensen telt.
Deze, en andere thema’s zullen besproken worden. Denk mee in de totstandbrenging van duurzame mobiliteit en gedragsverandering in de organisatie van de grootste werkgever van Nederland!
The World Has Changed, now it’s your turn!
Voor de deelnemers levert het inzichten op in de relatie tussen gedragsverandering en duurzame mobiliteit. Hoe kunnen beide thema’s toegepast worden binnen de organisatie van de grootste werkgever van Nederland?
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Logistiek
Steden worden steeds groter, wat zorgt voor toenemende drukte. In centrumgebieden neemt de druk op de openbare ruimte toe door groei van het aantal inwoners, toename van logistieke bewegingen, maar ook door ruimteclaims op klimaatadaptatie en prettig verblijven. Hoe houden we een stad bereikbaar en leefbaar? Hoewel het aantal logistieke bewegingen toeneemt, mogen de logistieke voertuigen de aantrekkelijkheid van het gebied niet verminderen. Dat betekent dat logistiek en mobiliteit bewust moeten worden ingepast in de ruimte in en rond de steden. Steeds vaker wordt gedacht om het mobiliteitsvraagstuk middels hubs in te passen. De integratie van logistiek in (deel)mobiliteitshubs is de volgende stap. Welke voorwaarden geven we mee bij de start van een gebiedsontwikkeling als het gaat om de logistiek/bevoorrading?
Inspiratie over hoe de deelnemers vanuit verschillende stakeholders perspectieven (zowel beleidsmatig, maar ook vanuit de ontwikkelaar) met dit uitdagende vraagstuk om kunnen gaan.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Innovatie
Mobiele werktuigen (graafmachines, aggregaten, shovels etc.) zijn een grote bron van vervuiling. Als gemeente heb je veel verschillende rollen van waaruit je kunt sturen op het gebruik van schonere mobiele werktuigen. Gemeente Amsterdam werkt hier hard aan en deelt graag de opgedane kennis en ervaring.
Kennis over verduurzaming van mobiele werktuigen en gemeentelijke sturing daarop.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Innovatie
Bij het verduurzamen van beleid denk je misschien niet meteen aan smart mobility en ’intelligente’ verkeerslichten. Toch kunnen ze een behoorlijk effect hebben op de uitstoot van CO2. Cleantech Regio is koploper als het gaat om zulke toepassingen van Talking Traffic in de praktijk. Ontdek hoe intelligente verkeerslichten werken en wat het voor jouw beleid, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker bij de gemeente, kan betekenen.
De intelligente verkeerslichten in Deventer en Apeldoorn communiceren met specifieke groepen weggebruikers, zoals automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. ‘Ziet’ een verkeerslicht een weggebruiker aankomen, dan kan het eerder groen geven en onnodig remmen en optrekken voorkomen. Zo wordt met elke bespaarde stop brandstof en CO2-uitstoot bespaard. Ook fietsers kunnen eerder groen krijgen op doorstroomroutes, zo ondersteun je het fietsbeleid van je gemeente.
Naast een inspirerende demonstratie van de praktische toepassing van smart mobility, gaan we graag met je in gesprek. Over welke snelle slagen er te maken zijn qua CO2-reductie met smart mobility. En hoe dit een vaste component in duurzaamheidsbeleid en aanpalend beleid (fiets, Omgevingswet, Z.E.-zones) kan zijn.
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Innovatie
Ministerie van IenW legt uit wat de DKTI-regeling inhoudt; een subsidieregeling van IenW (ingezet via de RVO) waar demonstraties van klimaat technologieën en innovaties in transport mee worden gestimuleerd.
TNO zal vanuit haar ervaring vanuit het meedraaien binnen vele DKTI projecten de opgedane key learnings, aangevuld met kwantitatieve informatie, delen met het publiek.
Dit zal gaan om DKTI projecten die reeds zijn afgerond en projecten die nog lopen.
Deelnemers krijgen een overzicht van verschillende DKTI-projecten met een rode draad aan lessons learned op het gebied van onder andere alternatieve brandstoffen, gebruik van diverse voertuigen een laadinfrastructuur in de praktijk en operationele processen die daarbij horen. Het gaat om pre-commerciële, innovatieve projecten.
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
Sinds 1 januari 2020 is er een nieuwe bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak. Die regeling biedt werkgevers nog meer mogelijkheden om fietsen naar en voor het werk te faciliteren en te stimuleren. Tour de Force heeft de ervaringen met deze nieuwe regeling op een rij gezet. In deze presentatie laten we zien hoe de regeling functioneert naast de andere fiscale mogelijkheden die werkgevers hebben om fietsen naar het werk te stimuleren. We illustreren de korte presentatie met voorbeelden uit de praktijk.
Inzicht in alle financiële opties om fietsen naar het werk te stimuleren en faciliteren, inclusief keuzehulp plus inspirerende voorbeelden van andere gerenommeerde werkgevers.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Interactieve workshop
Werkgeversaanpak
In deze interactieve workshop leggen we kort de theorie uit van het Process Communication Model. Je ervaart welke woorden jou zelf het meest en minst motiveren. En dan bingo; met dit inzicht ga je aan de slag, vanuit je eigen vakgebied, om een tekst te maken waarin je de lezers effectief bereikt en gedragsverandering in gang zet. Met als resultaat dat je de wereld een stukje mooier maakt.
Je leert, vanuit zelfinzicht, een tekst te schrijven waarin je de diverse persoonlijkheidstypen bereikt en gedragsverandering in gang zet.
maandag 26 september 2022 van 13:30 tot 14:30 uur
Debat
Elektrisch vervoer
In de Grote EV Quiz worden feiten en fabels over elektrisch vervoer en laadinfrastructuur behandeld. Het publiek speelt de quiz mee op hun telefoon, en leert over de stand van zaken in elektrische mobiliteit. Aan de hand van het EV en berijdersonderzoek 2021 en het nog te verschijnen nationaal Laadonderzoek 2022 wordt het publiek meegenomen in de meest recente cijfers. Hoe duur is een EV nou echt? Hoe gaan mensen om het het laden van hun EV en zijn ze daar tevreden over? Hoeveel draagt elektrisch vervoer bij aan de doelen uit het Klimaatakkoord? Zijn EV rijders echt nog voorlopers of worden elektrische auto´s steeds breder toegankelijk? Al deze vragen en meer worden beantwoord in de Grote EV Quiz!
Up-to-date kennis over EV en laadinfrastructuur, inclusief onderscheid tussen feiten en fabels, op een interactieve manier. Eye-openers en inzicht in motivatie van de Rijksoverheid EV te stimuleren.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Logistiek
Het bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer gaat dit jaar een nieuwe fase in. Waar de afgelopen drie jaar een grote nadruk lag op bekendheid van de akkoorden verhogen en het verhogen van het aantal ondertekenaars, komt de nadruk nu te liggen op de realisatie van de gestelde doelstellingen uit het bestuursakkoord. Aan de hand van de lesson learned van een regio waar het doelgroepenvervoer al 75% elektrisch is, de presentatie van de nieuwe governance structuur rondom het akkoord en bijbehorende trekkers, een met cijfers onderbouwde “waar staan we nu”, ophanden zijnde aanbestedingen, een overzicht van de beschikbare voertuigen en demonstratie van een ZE doelgroepenvervoer bus. Mogelijk zal ook een vervoerder zijn kijk op de ZE transitie geven in het doelgroepenvervoer.
Alle mogelijke partijen betrokken bij doelgroepenvervoer weten dat we op weg zijn naar ZED in 2025, hoe e.e.a. georganiseerd is/gaat worden en waar we staan en aan werken. En besef dat ZED kan, sterker nog, al gebeurt.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
Grootschalige werkzaamheden waarbij één van de belangrijkste verkeersaders in de regio gestremd is. Hoe voorkom je lange files, gridlocks of zelfs een onbereikbare stad? Groningen heeft het recept "Alles uit de kast" en deelt deze graag met u!
In het voorjaar van 2022 heeft Groningen, onder de noemer van Operatie Julianaplein, 13 weken te maken gehad met forse verkeershinder. Om de stad tijdens deze werkzaamheden zo goed mogelijk bereikbaar te houden, was het nodig om dagelijks 80.000 minder auto's op de weg te hebben. Door de afstemming over de werkzaamheden, een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven en een duidelijke publiekscampagne zijn gridlocks en files uitgebleven.
Inzicht hoe grootschalige werkzaamheden kunnen worden gebruikt om impact te maken bij het brede publiek. Het betrekken van het bedrijfsleven in de aanpak is key. De aanvliegroute vanuit de publieke sector is bepalend in het succes. Het succes uit Groningen delen we graag.
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Logistiek
Van alle modaliteiten is transitie naar zero-emissie voor de binnenvaart misschien wel de meest uitdagende. Binnenvaartschepen gaan vaak decennia mee, groene businesscases zijn lastig rond te krijgen en de sector bestaat uit veel verschillende spelers. Wat zijn de grootste uitdagingen voor de binnenvaart? En welke kansen worden er gezien voor een duurzame toekomst van de Binnenvaart?
Inzicht in de kansen en uitdagingen van de transitie naar duurzame binnenvaart
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Innovatie
Een bovenleiding boven de rechterbaan van onze snelwegen, zodat vrachtwagens elektrisch kunnen rijden? Ja, dat kan en het kan ook kosteneffectief zijn, zo blijkt uit ons onderzoek naar een ERS-netwerk (Electric Road Systems) in Nederland. Vrachtwagens die ERS gebruiken kunnen met een aanzienlijk kleinere accu toe. En dat kan aantrekkelijker zijn dan een batterij-elektrische oplossing. ERS blijkt ook een kosteneffectieve manier te zijn om CO2 te besparen. Het vrachtvervoer kan namelijk sneller elektrificeren. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden en onzekerheden. In opdracht van het Ministerie van IenW onderzocht Decisio, samen met Sweco en EVConsult, de kosteneffectiviteit van ERS in Nederland. Het rapport over de kosteneffectiviteit van ERS is te raadplegen via de website van de Tweede Kamer: https://www.tweedekamer.nl/kam.... In een presentatie lichten we graag het onderzoek toe.
Deelnemers leren over ERS in het algemeen en specifiek de kosteneffectiviteit hiervan. Dit betreft zowel de business case voor verladers/vervoerders als de maatschappelijke effecten; ook in vergelijking met andere vormen van ZE-vrachtvervoer.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Interactieve workshop
Innovatie
We zien het dagelijks, steeds meer wielen in de stad in de file. Per fiets, per bestelwagen, LEVV of vrachtwagen? Het maakt niet uit. De druk op de stedelijke infrastructuur barst uit zijn voegen en vraagt om rigoureuze maatregelen. We moeten naar minder vervoersbewegingen in de stad. Maar hoe? In deze "Design Thinking" workshop gaan we fact based aan de slag om de straat van de toekomst te visualiseren.
Hubbel heeft daarvoor Hubbie ontwikkelt. Hubbie maakt het mogelijk om slimme en groene logistiek zonder voertuigen uit te voeren in de stad. Huh? Ja, we vervoeren goederen zonder voertuigen en besparen daarmee tijd, kilometers en kosten. Hubbie werkt overal en voor iedereen. Maak kennis met Hubbie en Hubbel mee! In 2023 worden de eerste Hubbie losgelaten. In de onderzoeksfase is 95% verkeersbeweging reductie gerealiseerd.
Stadslogistiek neemt veel ruimte in beslag en die ruimte groeit alleen maar verder door verdichting. Slim omgaan met ruimte en het opnieuw inrichten van het stadslogistiek model is wat we met elkaar in deze sessie doen.
maandag 26 september 2022 van 13:30 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Europa / Hoe speelt mijn bedrijf in op de Green Deal?
Aan de hand van de methode uit mijn boek Het CO2 Afslankprogramma, iedereen enthousiast voor groener rijden in een maand, wil ik bedrijven en organisaties motiveren en inspireren hoe ze met de consequenties van de Green Deal om kunnen gaan. Hoe pak je de kansen die de Green Deal creëert? Hoe buig je vervelende maatregelen om in je voordeel? Ik wil de deelnemers een handleiding geven over hoe en waar te beginnen. Iedereen wordt aan het denken gezet en maakt een praktisch stappenplan. Problemen uit de praktijk worden genoemd met voorbeelden van oplossingen, en naar elkaars standpunten wordt geluisterd. Men gaat constructief en gemotiveerd terug naar kantoor.
Dat de deelnemers in gaan zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn om duurzaamheid binnen het bedrijf te implementeren, zolang er wordt gewerkt volgens een goed uitgestippeld stappenplan, zoals het CO2 Afslankprogramma.
maandag 26 september 2022 van 14:45 tot 15:45 uur
Presentatie
Innovatie
Net als veel steden heeft Apeldoorn een fikse woningbouwopgave. De komende jaren moeten er binnenstedelijk 6.000 woningen bijkomen. Hoewel Apeldoorn een ruim opgezette en groene stad is, is de autobereikbaarheid problematisch. In opdracht van de gemeente verkent Advier de potentie van stadsrandhubs.
Startpunt is een internationale literatuurscan op het gebied van stadsrandhubs. Deze internationale kennis is toegankelijk gemaakt en vertaald naar de context van Apeldoorn. Het blikveld is ruim: niet alleen verkeerskundig maar ook betrekken van energie, ruimte en business case development.
Zo’n stadsrandhub is vanouds een P+R waarin automobilisten van buiten de stad met bus, tram of metro de stad in reizen. In Apeldoorn heeft dit klassieke model beperkt potentie. Het OV is matig en loopt niet langs de belangrijkste invalswegen. Daarom zoekt Advier samen met relevante stakeholders naar nieuwe richtingen en slimme combinaties:
- Koppelen van stadsrandhubs aan de woningbouwopgave;
- Inzet van stadsrandhubs voor parkeren op afstand: bewoners parkeren bij de stadsring, zodat interne wegen niet meer nodig zijn;
- Inzet van deelvervoer als voor- en natransport;
- Slimme koppeling met energiefuncties en biodiversiteit;
- Betrekken van kennis over gedragsbeïnvloeding, om het gebruik te bevorderen;
- Combinaties zoeken met bestaande functies: dubbelgebruik van parkeerplaatsen en (horeca)-functies.
Deelnemers krijgen nieuwe inzichten op het gebied van leefbaar en bereikbaar houden van steden door middel van stadsrandhubs en zien kansen voor een integrale en innovatieve benadering
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
De efficiency voor het gebruik van het elektriciteitsnet kan sterk verbeterd worden. We moeten bereid zijn om beter gebruik te maken van de factor tijd. Er zitten 8760 uren in een jaar een autobus rijdt 3500 uur per jaar. We willen heel veel tegelijk laden maar daardoor benutten de die loze 5000 uren niet. Luxe auto's rijden maar 500 uur en die willen we ook in een uur vol hebben..., waarom?
Ik heb een simulatie gemaakt waarbij te zien is dat bij grote vloten het aansluit vermogen naar minder dan de helft kan.
Inzicht in hoe je een elektriciteitsnet beter kan benutten zodat de kans op den duur groter wordt dat je wel een aansluiting krijgt omdat we ruimte gaan creëren. Hierdoor hoeven we minder belastinggeld uit te geven aan netverzwaring.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
ElaadNL en de werkgroep Logistiek van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) geven concrete inzichten in de verwachte vraag naar elektrisch vervoer op bedrijventerreinen en presenteren een kennisprogramma om de belangrijkste barrières rond logistieke laadinfrastructuur te tackelen.
De logistieke sector gaat ook de slag naar zero emissie maken, versterkt door de aangekondigde 30 zero-emissiezones voor 2030. Het grootste deel van de elektriciteitsvraag van voertuigen in de logistiek zal op de 3.700 bedrijventerreinen in Nederland moeten worden voldaan. Bedrijventerreinen worden daardoor hotspots voor het opladen van elektrische voertuigen. We presenteren de prognoses van de groei van batterij-elektrische trucks en bestelauto’s en de bijbehorende laadinfrastructuur op bedrijventerreinen tot en met 2050 uit een recent onderzoek van ElaadNL.
De NAL is opgericht om voldoende laadinfrastructuur te faciliteren voor de beoogde groei van elektrische voertuigen. Een belangrijke voorwaarde voor de logistieke sector is de realisatie van passende laadinfrastructuur op bedrijventerreinen, in wijken en langs corridors. We gaan daarom ook in op drie recent opgeleverde kennisproducten van de NAL-werkgroep Logistiek: (i) een handreiking depotladen (met FAQ’s voor logistieke bedrijven rondom logistiek laden), (ii) een openbare website met verwachte logistieke laadvraag op bedrijventerreinen en (iii) een voorstel voor een landelijk dekkend netwerk van laadinfrastructuur geschikt voor trucks.
Deelnemers krijgen concrete inzichten in de verwachte vraag naar elektrisch vervoer op alle bedrijventerreinen in Nederland en de nationale inspanningen om de realisatie van passende laadinfrastructuur in de logistiek te realiseren.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Presentatie
Logistiek
Zwolle loopt voorop als het gaat om inzetten van de fiets als primair vervoermiddel. Bedrijven en overheden hebben daar hun eigen strategieën voor. Zo kiezen Bol.com en fietskoerier Cycloon voor een strategische samenwerking op het gebied van pakketbezorging. Maar hoe ziet dat eruit? Provincie Overijssel helpt bedrijven in Zwolle om de werknemers op de fiets naar het werk te laten komen en om goederen met een vrachtfiets te vervoeren. Wat werkt wel en niet? En gemeente Zwolle wil op de fietsvriendelijke infra meer bewoners en bezoekers laten fietsen door slimme technologie, meer beleving en sociaaleconomische ondersteuning. Hoe werkt dat? Uiteraard hoort u deze partijen aan het woord hierover. Maar werken deze strategieën wel naast elkaar? En ontstaan er bij toenemend fietsgebruik geen gevaarlijke situaties en opstoppingen bij kruispunten en knelpunten? Hoe denken Bol.com/Cycloon, Provincie en gemeente hierover? En u? In deze masterclass fietsstimulering hebben we het samen over de vraagstukken en oplossingen. Doet u mee?
Inzicht in het beleid, de oplossingen en projecten van gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, Cycloon Fietskoeriers / Bol.com op het gebied van inzet fiets.
Gedeelde inzichten en ervaringen van de deelnemers in mogelijke oplossingen voor de uitdagingen en knelpunten.
maandag 26 september 2022 van 14:45 tot 15:45 uur
Debat
Elektrisch vervoer
In de Grote EV Quiz worden feiten en fabels over elektrisch vervoer en laadinfrastructuur behandeld. Het publiek speelt de quiz mee op hun telefoon, en leert over de stand van zaken in elektrische mobiliteit. Aan de hand van het EV en berijdersonderzoek 2021 en het nog te verschijnen nationaal Laadonderzoek 2022 wordt het publiek meegenomen in de meest recente cijfers. Hoe duur is een EV nou echt? Hoe gaan mensen om het het laden van hun EV en zijn ze daar tevreden over? Hoeveel draagt elektrisch vervoer bij aan de doelen uit het Klimaatakkoord? Zijn EV rijders echt nog voorlopers of worden elektrische auto´s steeds breder toegankelijk? Al deze vragen en meer worden beantwoord in de Grote EV Quiz!
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Duurzame energiedragers
We willen en moeten in Nederland de switch maken naar zero emissie mobiliteit. Klimaat, stikstof en fijnstof stonden al op de agenda. Nu kleurt de kaart in grote delen van Nederland rood als gevolg van netcongestie en willen we bovendien onafhankelijk worden van Russisch gas. Dat gaat niet lukken door alleen in te zetten op het elektrificeren van mobiliteit en de gebouwde omgeving.
De oplossing is om op bedrijventerreinen en aan de randen van de stad energiestations te bouwen waar waterstof kan worden getankt en e-laden beschikbaar is. Er is echter veel meer mogelijk dan louter die ééndimensionale functie. De stations kunnen ook fungeren als buffer om pieken in het stroomnet op te vangen of waterstof te leveren aan bedrijven in de omgeving voor warmte of elektriciteitsproductie op momenten dat de zon niet schijnt.
In Amersfoort, Nijmegen en Rotterdam is ondertussen gestart met deze aanpak en gaan de stations in de komende periode open. Met steun van de EU kijken we graag samen naar locaties waar dit concept kan worden uitgerold.
Bijna alle overheden voelen urgentie om de stap naar zero-emissie-mobiliteit te maken, maar lopen tegen allerlei belemmeringen aan. Wij hebben een praktische oplossing die binnen twee jaar kan leiden tot resultaat. We lichten de aanpak toe en gaan in gesprek om de kansen op lokaal en regionaal niveau te verkennen.
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Debat
Duurzame energiedragers
De Zuiderzeehaven van Kampen lijkt te beschikken over de juist mii aan ingrediënten voor een clean energy hub voor de logistiek. Het industrieterrein gekoppeld aan een binnenhaven is dé ideale plaats om duurzame energie op te wekken, op te slaan en te distribueren. De haven beschikt al over de nodige windmolens, én er zijn plannen om groene waterstof te gaan opwekken. En er zijn logistieke grootverbruikers van duurzame energie. Zo heeft MCS., als exploitant van verschillende containerterminals, samen met Sendo Shipping de ambitie om binnenschepen op groene waterstof laten varen, om zo de containers volledig emissievrij van en naar de zeehavens te vervoeren. Daarnaast is er veel vrachtverkeer op het industrieterrein, dat ook gebruik kan maken van een waterstof tankstation.
Tijdens een debat wordt het publiek meegenomen in de overwegingen van de stakeholders om in de Zuiderzeehaven groene waterstof te gaan produceren en daadwerkelijk te gaan gebruiken. Welke ambities hebben de stakeholders en welke obstakels zijn er nog om te overwinnen. De deelnemers worden zo geïnspireerd en geïnformeerd.
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Interactieve workshop
Duurzame energiedragers
Europese doelstellingen voor de introductie van duurzame biobrandstoffen en synthetische brandstoffen voor zwaar transport, scheepvaart en luchtvaart vereisen de bouw van honderden nieuwe productieplants (voor 3.5% advanced biofuels in Europa in 2030 zijn al 150-200 nieuwe plants nodig). Voor Nederland biedt dit enorme kansen, gezien haar ligging, infrastructuur (o.a. havens) en sterke agro, logistiek en (petro)chemie sectoren. Eerste industriële initiatieven komen van de grond, maar het gaat nog te langzaam. De Europese Commissie zegt een goed financieel/juridisch kader te hebben gecreëerd en wijst naar de industrie, maar is het wel zo simpel?
In een interactieve workshop zal worden verkend hoe realisatie van nieuwe productiecapaciteit, en daarmee duurzame werkgelegenheid, kan worden versneld. Wat maakt bestaande initiatieven wel succesvol, welke rol kan/moet de bestaande petrochemie spelen, hoe kunnen we de sterke technologie- en kennispositie in Nederland beter benutten? Algemeen: welke barrières worden ondervonden en hoe kunnen deze worden weggenomen?
De voorgestelde interactieve workshop bestaat uit:
• Aantal korte inleidingen (5 min) door vertegenwoordigers van relevante stakeholders (producenten, petrochemie,
logistiek, kennissector (TNO e.a.), overheid).
• Paneldiscussie met deze inleiders op basis van een aantal prikkelende stellingen.
• Interactie met de zaal via mentimeter.
De deelnemers krijgen beter inzicht in dit vaak onderbelichte onderdeel van duurzame mobiliteit, wat er nodig is om dit tot een succes te maken en welke economische kansen dit voor Nederland biedt. Bovendien kan de workshop bijdragen aan de ontwikkeling van constructieve oplossingen door het samenbrengen van relevante stakeholders.
maandag 26 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Debat
Innovatie
Deelmobiliteit is een flexibele, betaalbare en duurzame oplossing om groeiende steden (900.000 nieuwe woningen in 2030) en krimpende regio’s bereikbaar te houden. Overheden willen de groei van deelmobiliteit in de centra van grote steden in goede banen leiden én het aanbod op andere locaties vergroten. Door hubs te creëren in (nieuwbouw)wijken, aan stadsranden en in kleinere kernen, waar mogelijk gekoppeld aan OV, wordt deelmobiliteit volwaardig onderdeel van een duurzaam mobiliteitssysteem. Overheden gaan in deze workshop aan de hand van recente voorbeelden in gesprek over wat er komt kijken bij de verkenning en realisatie van hublocaties, hoe je de hubs zowel fysiek als digitaal (via Mobility as a Service) toegankelijk maakt en welke voorwaarden nodig zijn om een aantrekkelijk deelmobiliteitsaanbod voor reizigers te realiseren.
- Kennis over (mogelijkheden) hubs algemeen als instrument voor het verduurzamen van mobiliteit
- Leren van de ervaringen van de pilots
- Visie over hoe hubs zich verder ontwikkelen en wat daar nog voor nodig is
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Europa / Hoe speelt mijn bedrijf in op de Green Deal?
Wij willen inspireren door ons verhaal te delen over hoe wij succesvol wereldwijd werken aan de stimulering en (h)erkenning van een duurzame en veilige zee- en binnenvaart. Wij doen dit op non-profit basis met een ambitieus programma van eisen, gecombineerd met inspectie, certificatie en beloning. De beloning voor de scheepvaart bestaat uit imagoverbetering, voorkeur van verladers en kortingen op havengeld en diverse producten en diensten. De beloning voor havens: schonere schepen in de haven. De beloning voor het milieu: minder uitstoot naar lucht, bodem en water. Inmiddels hebben wij wereldwijd duizenden schepen gecertificeerd en honderden incentive providers aan ons verbonden. En wij leggen de lat steeds hoger, waardoor de schepen steeds verder verduurzamen.
Inspiratie om de verduurzaming van de scheepvaart op betrekkelijk eenvoudige wijze een boost te geven. En daarmee een bijdrage te leveren aan het bereiken van de klimaatdoelen.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Interactieve workshop
Innovatie
Een daling van 6,2% in het aantal verkeersdoden op jaarbasis? Een afname van 1681 uur van het totaal aantal files? Een 13% efficiëntietoename van energie en 52% minder vrachtwagens op de weg? Deze effecten kunnen zomaar het gevolg zijn van de implementatie van geautomatiseerd goederenvervoer op de snelwegen in Nederland!
Het IMIAT-initiatief heeft als ambitie om in 2032 Nederland koploper te maken op het gebied van implementatie van geautomatiseerd goederenvervoer over de weg in Europa. Men wil in 2032 een snelweg gerealiseerd hebben waar logistieke dienstverleners 100% geautomatiseerd hun goederen over de snelweg kunnen vervoeren.
Een mooie en uitdagende ambitie maar geautomatiseerd transport roept vast meteen een aantal vragen bij jou op en waarschijnlijk ook een gevoel van weerstand: wat gebeurt er met de vrachtwagenchauffeurs? Wie gaat het betalen? Wie is aansprakelijk bij een ongeval? Wat levert het Nederland maatschappelijk op?
Tijdens deze interactieve workshop nodigen wij jou uit om samen met ons en experts te discussiëren over een aantal van deze stellingen met als doel jou actief na te laten denken over de mogelijkheden, de kansen maar ook de gevaren die geautomatiseerd goederenvervoer in Nederland met zich meebrengt.
De interactieve workshop laat de deelnemers actief nadenken en discussiëren over deze zeer complexe, maar interessante innovatie! Hoor en wederhoor, dat is wat we doen in deze interactieve workshops samen met experts en beleidsmakers, zodat jij als deelnemer met een genuanceerd beeld over geautomatiseerd goederenvervoer naar huis kunt gaan!
maandag 26 september 2022 van 13:30 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Elektrisch vervoer
In de interactieve workshop ‘Versnellen van de groei en transitie elektrische deelauto’s' willen we samen met jou de belangrijkste vraagstukken op het gebied van de elektrificatie van deelauto's in kaart brengen.
De laatste jaren wordt het gebruik van deelauto’s namelijk steeds populairder. Met als gevolg dat er steeds meer voertuigen en initiatieven bijkomen. Daarnaast is Nederland bezig met het elektrificeren van het wagenpark. Aangezien ook de deelauto’s bijgeladen gaan worden, moet hier voldoende laadinfrastructuur voor beschikbaar zijn.
De uitdaging voor elektrische deelauto’s is dat verschillende ambities uit het klimaatakkoord bij elkaar komen. Ten eerste de ambities met betrekking tot de groei en elektrificatie van autodelen. De Rijksoverheid werkt bijvoorbeeld aan een vervolg op de Greendeal Autodelen II en de Citydeal elektrische deelmobiliteit. Ten tweede de ambities wat betreft de opschaling van laadinfrastructuur, opgepakt binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Om te zorgen dat deze ambities elkaar versterken is NKL gestart met het programma ‘Versnellen van de groei en transitie elektrische deelauto’s.'
Ben je een beleidsmaker, CPO, aanbieder of gebruiker van deelauto’s schrijf je dan vooral in voor deze sessie!
Door deel te nemen aan deze workshop zorg je ervoor dat jouw uitdagingen en vraagstukken worden meegenomen in het programma ‘Versnellen van de groei en transitie elektrische deelauto’s. Zowel van gemeente, deelauto initiatieven, gebruikers en CPO's. Door samen te werken versnellen we het proces van toegankelijke en schone deelauto's.
maandag 26 september 2022 van 14:45 tot 15:45 uur
Presentatie
Innovatie
Qbuzz is sinds 2016 onderweg in haar transitieproces naar 100% zero emissie mobiliteit. Eind 2021 is meer dan 30% van de dienstverlening duurzaam uitgevoerd. Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz heeft deze reis vanaf het begin meegemaakt en verteld over zijn ervaringen over de afgelopen vijf jaar. Wat een technische transitie leek te zijn, blijkt een transformatie van de gehele organisatie te zijn. Aan de hand van een aantal anekdotes en een overzicht van de (fundamentele) veranderingen, schetst hij hoe Qbuzz aan het bewegen is van oude fossiele techniek met bijbehorend oud organisatiemodel naar de introductie van nieuwe techniek met het oude organisatiemodel tot volledige implementatie van nieuwe techniek met een nieuw organisatiemodel.
Inzicht in uitdagingen, kennismaking met snel gemaakte fouten en impact op organisatie
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
De potentie is enorm voor zakelijk internationaal reizen per trein. Binnen de coalitie Anders Reizen is een grote groep bedrijven die in hun beleid opnemen om binnen 700km reizen per trein. Wat zijn hun ervaringen en waar lopen ze tegenaan? En wie zijn nodig om ervoor te zorgen dat de frequentie en het volume drastisch worden opgevoerd? Welke rol kunnen werkgevers, overheid, EU en vervoerders daarin spelen? En wat is de rol van de zakelijke reiziger zelf, is de reisbehoefte veranderd door covid?
In deze workshop gaan we co-creeren. De vraag creëren we met elkaar, we passen de policies aan, maar hoe zorgen we ervoor dat we samen met vervoerders en overheden meer en snellere verbindingen krijgen?
Herman Bosker (CapGemini) en Hugo Houppermans (Anders Reizen)
Pak je invloed! We gaan co-creëren. Hoe doorbreken we het kip-ei verhaal. Hoe zorgen we ervoor dat het trein aanbod versneld wordt gerealiseerd. De vraag is er, nu het aanbod nog, hoe trekken we samen op! Ga je mee op reis?
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
Met SLVI2025 streven we naar het beeld dat in 2025 slim laden de norm is voor bestemmingsladen in Nederland. De tijdige opschaling van slim laden levert een onmisbare bijdrage aan een succesvolle en zorgeloze inpassing van elektrisch vervoer en de hernieuwbare productie van energie in een stabiel, betaalbaar en toekomstbestendig energiesysteem. Marktpartijen bieden aantrekkelijke proposities met slim laden aan, met acceptabele ondernemersrisico’s en valide business cases. Op alle type laadlocaties is er een aantrekkelijk en breed aanbod van slim laden beschikbaar. Gebruikers en werkgevers profiteren daardoor van goedkopere en duurzamere energie. De netcapaciteit wordt efficiënt gebruikt, waardoor het risico op overbelasting veel lager is. Nederlandse bedrijven zijn internationaal een inspiratie voor anderen bij de ontwikkeling en toepassing van nieuwe en slimme laadtechnieken en -oplossingen. Automobilisten stappen zorgeloos over van fossiel naar elektrisch en beschouwen slim laden als de norm.
Op een laagdrempelige manier inzicht geven in het nationaal opschalingsprogramma. Deelnemers worden uitgenodigd om na te denken op welke wijze zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan dit programma, hetzij als gebruiker of als aanbieder van (slimme) laaddiensten
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Interactieve workshop
Elektrisch vervoer
Speel met de bezoekers en stakeholder een bloedserieus spel om te bepalen of Electric Road Systems (ERS) vrachtwagens dynamisch kunnen opladen om zo de klimaatdoelen te halen. Of kunnen we toch beter stationair gaan laden?
Dit kabinet heeft zich gecommitteerd aan verduurzaming van de wegtransportsector. Dit wordt bemoeilijkt door een tekort aan laadinfrastructuur. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ERS een kosteneffectieve manier zou kunnen zijn om deze laadinfrastructuur te realiseren. Recentelijk heeft de Minister het rapport “Analyse kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland” toegestuurd aan de Tweede Kamer (IENW/BSK-2022/103645).
Wat gaan we doen?
Met de bezoeker en stake- en shareholders gaan we een levensecht spel spelen. Het doel is om de klimaatdoel te halen binnen de gegeven tijd. De tijd tot 2030 tikt weg. In het spel tikt de tijd nog veel sneller. Aan het einde van het spel kijken we of de doelen gehaald zijn en waarom.
Dit spel maakt onderdeel uit van een mogelijk toekomstig advies aan de minister over ERS.
Deelnemers krijgen inzicht in de verschillende belangen en kansen om het wegvervoer te verduurzamen. Voor IenW is het van het belang om de reacties te verzamelen en te analyseren om volgende stappen te bepalen.
maandag 26 september 2022 van 14:45 tot 15:45 uur
Interactieve workshop
Elektrisch vervoer
Speel met de bezoekers en stakeholder een bloedserieus spel om te bepalen of Electric Road Systems (ERS) vrachtwagens dynamisch kunnen opladen om zo de klimaatdoelen te halen. Of kunnen we toch beter stationair gaan laden?
Dit kabinet heeft zich gecommitteerd aan verduurzaming van de wegtransportsector. Dit wordt bemoeilijkt door een tekort aan laadinfrastructuur. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ERS een kosteneffectieve manier zou kunnen zijn om deze laadinfrastructuur te realiseren. Recentelijk heeft de Minister het rapport “Analyse kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland” toegestuurd aan de Tweede Kamer (IENW/BSK-2022/103645).
Wat gaan we doen?
Met de bezoeker en stake- en shareholders gaan we een levensecht spel spelen. Het doel is om de klimaatdoel te halen binnen de gegeven tijd. De tijd tot 2030 tikt weg. In het spel tikt de tijd nog veel sneller. Aan het einde van het spel kijken we of de doelen gehaald zijn en waarom.
Dit spel maakt onderdeel uit van een mogelijk toekomstig advies aan de minister over ERS.
Deelnemers krijgen inzicht in de verschillende belangen en kansen om het wegvervoer te verduurzamen. Voor IenW is het van het belang om de reacties te verzamelen en te analyseren om volgende stappen te bepalen.
maandag 26 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
Als voertuigen gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn, zijn er geen vervoersproblemen. Alle stoelen zijn bezet (75% minder voertuigen), overal ruim voldoende doorstroming (we rijden allemaal minimaal 160km/h) en alle bagageruimte wordt gebruikt. Door IT, technologie en delen is dat mogelijk! Hopelijk blijft het veilig.
Was het maar waar! Binnensteden zijn overvol, zowel op de weg als ernaast. We gebruiken slechts enkele procenten van hoge investeringen in voertuigen voor een gevoel van vrijheid. ADAS toepassingen groeien om mobiliteit veiliger te maken, ons gedrag helpt niet de juiste richting te vinden.
SPARC (Scaleable Platform ARChitecture) is een multi-use mobile technology carrier waarbij vanuit de toepassing de technologische ontwikkelingen gebruikt worden om de transitie naar autonoom rijden mogelijk te maken, binnenstedelijk voor personen en/of goederen. Het is een initiatief vanuit HAN Engineering en Automotive, V-Tron en andere bedrijven, uitgevoerd door studenten en kennisdragers om binnenstedelijke mobiliteit dramatisch te verbeteren.
SPARC is een Open Source project. Wat op SPARC gebouwd wordt, is niet aan ons: personen vervoer, pakketbezorging, maaltijden?
Ons motto: Combineer slim, gebruik wat er is, wat bekend is; pas kennis en wetenschap toe!
Het platform is al uitgevonden, schaalbaar en inpasbaar.
Nu nog de toepassing en de wetgeving!
Inzicht in onze visie op nieuwe mobiliteit, waarbij het niet gaat om wat een fabrikant (OEM) kan leveren, maar wat passende mobiliteit kan zijn waarbij de impact op de sociale omgeving minimaal is, de veiligheid kan worden vergroot, de efficiency van transport verbeterd en het rendement van de onderneming toeneemt.
maandag 26 september 2022 van 11:45 tot 12:30 uur
Presentatie
Werkgeversaanpak
Dit jaar ontwikkelden we binnen het Brabant Mobiliteitsnetwerk de Mobiliteitsindex. Zie: www.mobiliteitsindex.nl
Met deze tool krijgen werkgevers op basis van een gestandaardiseerde vragenlijst concrete handvatten hoe hun mobiliteitsbeleid beter aan te laten sluiten bij hun ambities (aantrekkelijk werkgeverschap, vitaliteit, bereikbaarheid en CO2-reductie).
In de vragenlijst inventariseren we deze ambities en het huidige beleid en vergelijken dit direct met andere werkgevers en branchegenoten. Direct na het invullen van de Mobiliteitsindex ontvangt de werkgever een persoonlijk rapport. In het rapport staan concrete adviezen, tips en handvatten gebaseerd op de input en antwoorden uit de vragenlijst. Hiermee kan de werkgever direct aan de slag. Met of zonder hulp van een mobiliteitsmakelaar.
Voor ons als BMN is dit erg waardevol omdat:
- We geautomatiseerd een mobiliteitsadvies uit kunnen brengen (hiermee kunnen we ook eenvoudig uitbreiden naar het MKB)
- Data over het mobiliteitsbeleid van tientallen werkgevers ontvangen en hiermee direct kunnen benchmarken (hoeveel doen werkgevers als o.g.v. thuiswerken, OV, fietsstimulering, reiskostenregelingen, parkeerbeleid, verkeersveiligheid, verduurzaming wagenpark en gedrag/communicatie?)
- Partijen als gemeentes en VNO-NCW de tool eenvoudig onder ondernemers uit kunnen zetten en we ook op gebiedsniveau een benchmark aan kunnen bieden
Inzicht in een succesvolle tool om op een laagdrempelige wijze werkgevers op weg te helpen met het moderniseren van hun mobiliteitsbeleid. Ook andere regio's kunnen aanhaken op deze tool. Op basis van het eerste concept willen Breikers (Amsterdam) en Goed Op Weg (Utrecht) de tool ook gaan ontsluiten
maandag 26 september 2022 van 13:45 tot 14:30 uur
Presentatie
Elektrisch vervoer
Om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terug te dringen is een ambitieuze vlootnormering voor werkgevers essentieel. Fitfor55 maakt extra en snelle CO2-reductie noodzakelijk. Die versnelling zit bij de nul emissie ‘Auto van de Zaak’. Daarom pleit een coalitie van bedrijven en organisaties voor het opnemen van scherpe doelen voor nul emissie mobiliteit in het regeerakkoord. Deze ‘road to zero’-coalitie bestaat uit grotere werkgevers, elektrisch rijders, milieuorganisaties, grote gemeenten en bedrijven uit de leasebranche, laadinfrastructuur en nul emissie voertuigfabrikanten.
https://www.nvde.nl/wp-content...
Tot wel 2 Mton CO2-reductie per jaar, stikstofreductie, een gelijkspeelveld voor werkgevers en een wagenpark met een lagere Total Cost of Ownership.
maandag 26 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Logistiek
In een korte en krachtige presentatie met veel visuele voorbeelden uit de praktijk wordt er ter informatie en inspiratie de vrijwel onbeperkte potentie laten zien van bak- en vrachtfietsen in de stadslogistiek, personen- en goederenvervoer, service- en bouwlogistiek, grote bedrijven, kleine zelfstandigen en creatieven.
Deelnemers worden geïnformeerd over en raken geïnspireerd door de vele, vaak verrassende voorbeelden van toepassingen in binnen- en buitenland van bak- en vrachtfietsen in de stadslogistiek.
maandag 26 september 2022 van 16:15 tot 17:00 uur